Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.067.406 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 157 głosów.
Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi
Dziedzina: Filozofia
Autor: Friedrich Schelling
Tłumacz: Bogdan Baran
Miejsce i rok wydania: Kraków 2003, wyd. II
Wydawca: Inter Esse
Liczba stron: 160
Wymiary: 12x20 cm
ISBN: 83-89448-00-9
Okładka: Twarda
Ilustracje: Nie
Cena: 34,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisRozprawa ta jest w zasadzie ontologiczna, chociaż pyta o istotę ludzkiej wolności i tę istotę
rozważa od strony kwestii: jak jest możliwa ta wolność wobec wszechmocy Boga. Ten antropologiczno-teologiczny kontekst ma jednak u swej podstawy ontologię, a mianowicie ontologię absolutu, istotę Boga. To ona określa istotę ludzkiej wolności.
Fundamentalne odróżnienie, jakie Schelling wprowadza, wyodrębnia istnienie i podstawę istnienia. Każda istota, tzn. każdy byt ma jakąś podstawę, Grund, swego istnienia. Podstawa jest oczywiście różna od przyczyny (podstawą poniższego przekładu, ale nie jego przyczyną jest tekst niemiecki). To oczywiste w przypadku bytów skończonych odróżnienie Schelling odnosi też do Boga i może to uczynić tylko w sposób poniekąd paradoksalny: podstawa istnienia Boga nie może być poza Bogiem, bo poza Bogiem nie może być nic. Będąc „w Bogu”, podstawa jest odeń różna, choć nie poza nim. Różność od Boga wewnątrz Boga oznacza różność od jego stawania się, którego podstawą jest właśnie owa podstawa istnienia Boga. Różność ale nie oddzielność daje się zresztą dialektycznie pomyśleć w przypadku bytów skończonych (antykomunizm i komunizm). Podstawa istnienia i istnienie wymagają jednak innych dialektycznych intuicji, bo nie chodzi tu o przeciwieństwo „równorzędnych” członów. Podstawa leży u podstawy jako grunt, mroczny ciężar, z którego istnienie wyłania się na „światło dzienne”. Podstawa istnienia Boga jest naturą, podstawą istnienia również wszelkich rzeczy. (...)
Definicja Schellinga stwierdza, że wolność ludzka to możliwość dobra i zła, tzn. możliwość zarówno czynienia dobra, jak czynienia zła. Zdolność do dobra i zła ma ontologiczne ugruntowanie w rozdzielności zasad. Wolność wiąże się z wolą (w języku polskim szczęśliwie nawet pod względem etymologii). Jedność dwu zasad w człowieku to duch. Panuje on nad światłem i mrokiem, ale z tej właśnie racji może się od światła oddzielić i jako „samowola”, wola jednostkowa dążyć do samoustanawiania w oderwaniu od woli „uniwersalnej”. Wówczas zaś „odwraca stosunek zasad”, bo wynosi siebie jako samowolę, a więc byt jednostkowy, byt „u podstawy” ponad światło, którym jest tylko w jedności z wolą uniwersalną. 
Ujednostkowienie woli uniwersalnej narusza więc harmonię splotu „żywych sił”. Wola poszczególna potrafi ustanowić tylko harmonię pozorną. Zło jest jak choroba, bo ona również polega na tym, że pewien organ zaczyna żyć „własnym” życiem wbrew swojemu funkcjonalnemu przeznaczeniu. 
Porównanie zła do choroby stanowi wyraz Schellinga idei pozytywności zła. Nie jest ono tylko brakiem lub niedoskonałością. Nie chodzi o brak dobra, lecz o fakt bytu „opacznego”, który jest równie realny jak dobro. (Podobnie fałsz zła, ale wola ta m
nie jest brakiem prawdy, lecz „fałszerstwem” - choćby nawet bezwiednym). Przeciwieństwo dobra i zła nie opiera się na opozycji pozytywności i braku, lecz na relacji całość-rozpad, przy czym rozpad całości nie oznacza braku całości, lecz „fałszywą jedność”.
Ze Wstępu tłumacza

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)