Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.042.399 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 157 głosów.
Miasto Słońca
Dziedzina: Doktryny, ideologie, dzieje idei
Autor: Tomasz Campanella
Tłumacz: L. I R. Brandwajnowie
Seria: Arcydzieła Wielkich Myślicieli
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2004
Wydawca: De Agostini & Altaya
Liczba stron: 103
Wymiary: 12x20 cm
ISBN: 83-7316-000-0
Okładka: Twarda
Ilustracje: Tak
Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
Opis„Miasto Słońca” powstało w więzieniu w 1602 roku. Pierwotny, włoski tekst autor przetłumaczył na łacinę w 1613 roku i dziesięć lat musiał czekać na wydanie dzieła. 
W utworze Campanella przedstawił utopijną koncepcję państwa idealnego, którego obywatele, kierowani przez mędrców, żyją według porządku czystej natury. Dzieło wywarło ogromny wpływ nie tylko na życie umysłowe Włoch, lecz również Niemiec, Francji i Anglii.

(...) W rzeczywistości całe życie społeczeństwa doskonałego utopista podporządkował zasadzie, która nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek myślą o wyrzeczeniu. W państwie idealnym byt doczesny nie stanowi przedsionka do wiekuistej rajskiej błogości. Szczęście za życia, obfitość za życia i dla wszystkich, pełne zaspokojenie potrzeb ludzkich - to dostatecznie ostra granica między wymarzonym porządkiem brata Tomasza a regułą zakonną. Znamienną cechą „Miasta słońca” jest dążność do ułatwienia pracy, swoisty kult odkryć i wynalazków. Solariusze wcale nie poprzestają na tym, co otrzymali od Stwórcy, nie chcą „trudzić się w pocie czoła” i prymitywnemu ubóstwu apostolskiemu przeciwstawiają dostatek oraz techniczne ulepszenia.
Solariusze nie poddają się pokornie wyrokom bożym ani kaprysom przyrody. Umieją wydzierać ziemi jej bogactwa, zaprzęgać w służbę człowieka wrogie żywioły. Poza wspomnianym już wozem znają specjalne okręty i galery, bez pomocy wioseł i wiatru prujące fale morskie, wynaleźli sztukę latania, „której jedynie, jak się zdawało, brakło światu”, i w najbliższym czasie oczekują wynalezienia lunet do oglądania ukrytych gwiazd oraz rogów
słuchowych, mających udostępnić śmiertelnym harmonię niebios. Jakże nowocześnie, jak zrozumiale brzmią słowa Campanelli, gdy dociekając, na czym polega przewaga Solariuszy, z zadziwiającą jasnością stwierdza: „nie oni służą rzeczom, lecz rzeczy im”.
Krytyka burżuazyjna usiłowała różnymi sposobami pomniejszyć znaczenie utopii kalabryjskiego dominikanina. W pismach poświęconych Campanelli B. Croce oświadcza, że poglądy „marzyciela ze Stilo”, instytucje i system jego państwa - to po prostu reminiscencje: z Platona, z historii starożytnej Grecji i Rzymu, Kościoła katolickiego itd. Ten na pozór obiektywny sąd krzywdzi autora „Civitas Solis”. Nie sposób oczywiście negować wpływu Platona na strukturę polityczną idealnej rzeczypospolitej ani też na koncepcję wspólnoty kobiet. Najwyższą władzę w „Mieście Słońca” sprawują mędrcy, którzy pełnią równocześnie funkcję kapłanów, a mieszkańcy szczęśliwego kraju nie znają rodziny, jak w utopii greckiego filozofa. Na tym jednak kończą się analogie. Rozbieżności między Campanellą i Platonem Croce nie dostrzegł, a warto je podkreślić. Po pierwsze, Solariusze odrzucają podział zawodów na szlachetne i podłe, podział społeczeństwa na klasy. Komunizm rozciąga się u nich na wszystkich obywateli. Po drugie, mędrcy nie stanowią tam wyodrębnionej, zamkniętej kasty, rządzącej się własnymi prawami. Są to różnice istotne, znacznie bardziej znamienne niż powierzchowne filiacje literackie.
Dzieło brata Tomasza wyrosło z mocnego gruntu: żywiło się wiedzą o świecie, a nie legendą czy literacką analogią. W odróżnieniu od mędrców Platona, zapatrzonych w doskonałość idealną, Solariusze szukają rozwiązań na ziemi, u sąsiadów i obcych, ustawicznie ulepszając własny ustrój. Do tej cechy autor przywiązywał widocznie dużą wagę, skoro trzykrotnie wspomniał o niej: raz we wstępnych partiach książki, później w rozwiniętej wypowiedzi Genueńczyka: „wysyłają swoich obywateli dla poznania obyczajów innych narodów, by stale przyswajać sobie wszystko, co jest najlepsze”, wreszcie w wywodach o sztuce żeglarskiej Solariuszy, z których dowiadujemy się, że obywatele „Miasta Słońca” w czasie swych podróży „ciągle dowiadują się, czy nie ma gdzie narodu, który by prowadził życie jeszcze bardziej godziwe i chwalebne”.
Ze Wstępu

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)