Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.723.145 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 368 głosów.
Wybór pism filozoficznych
Dziedzina: Filozofia
Antykwariat (stan: 0 sztuk)
Autor: Denis Diderot
Inne pozycje autora (4) | O autorze
Tłumacz: Julian Rogoziński, Julia Hartwig
Przedmowa (posłowie, opracowanie): Jerzy Adamski
Miejsce i rok wydania: Warszawa 1953
Wydawca: Państwowy Instytut Wydawniczy
Liczba stron: 337
Wymiary: 13x19 cm
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
Opis„Myśli filozoficzne”, „Religia naturalna” i „Przechadzka sceptyka” są świadectwem, w jaki sposób Diderot przechodził ze stanowiska deistycznego na stanowisko ateistyczne, w jaki sposób stawał się konsekwentnym materialistą, wielkim prekursorem materializmu dialektycznego. Gdy w roku 1745, u początku swej drogi, adaptuje „Szkic o zasłudze i cnocie” angielskiego filozofa Shaftesbury'ega, staje i przed nim problem Boga, religii i moralności. Diderot zrywa z oficjalnym katolicyzmem, ale nie zrywa jeszcze z religią. Jest deistą, wierzy w istnienie Boga, nieśmiertelność duszy, kary i nagrody wieczne. Nie odrzuca również objawienia, ale też nie chce przyjąć go bez dowodów. To jest granica jego religijności. Zgodnie z ówczesnym mniemaniem filozofa, religia jest społecznie niezbędna, bo jest nierozłącznie związana z cnotą, chociaż... istnieją przecież żywe przykłady cnotliwych ateistów. Wątpliwość ta prowadzi Diderota ku następnemu etapowi jego drogi filozoficznej. Stanowią go „Myśli filozoficzne” napisane w 1746 roku. Zawarło się w nich częściowe zerwanie z uprzednim stanowiskiem, odrzucenie wszelkich dowodów objawienia, zaprzeczenie nawet jego możliwości. Diderot waha się teraz między deizmem i ateizmem. Waży argumenty, przyznaje, że tylko ateizm może być godnym przeciwnikiem deisty. Ale jeśli sam woli być jeszcze deistą, to przecież broni istnienia Boga już nie przy pomocy dowodów z dziedziny moralności, lecz fizyki. Wydaje mu się, że najnowsze odkrycia naukowe, dokonane dzięki wynalazkowi mikroskopu, poświadczają istnienie celowości w naturze, a jej nie można sobie wyobrazić bez przyjęcia, że Bóg jest jej sprawcą. „Myśli filozoficzne” są wahaniem, niepewnością, ale brzmi w nich również ustawiczna dyskusja, a także walka w imię prawdy, w imię rozumu, który jest jeszcze dla Diderota pierwszym źródłem wszelkiego poznania.
Rok później, w 1747 roku, w małej broszurce „O wystarczalności religii naturalnej” stara się Diderot ukazać konsekwencje swego jeszcze ciągle utrzymującego się deistycznego stanowiska. Religia objawiona nie może być nauczycielką moralności. Istnieje inne prawo moralne, znane i odczuwane jednakowo przez wszystkich ludzi na ziemi, odrzucające fanatyzm i przesądy, obywające się bez wojen, pożogi i łez: to prawo, tę moralność spontaniczną nazywa Diderot religią naturalną. Ale wahanie między ateizmem i deizmem nie zostało zakończone, w umyśle filozofa trwa walka argumentów, odbywa się nadal ustawiczne zmaganie. W tym samym 1747 roku pisze „Przechadzkę sceptyka”. Jest ona pierwszym sygnałem kierunku, w którym rozwija się filozoficzna myśl Diderota: ku materializmowi. Argumenty ateistyczne zdobywają tu nieporównanie mocniejszy i pełniejszy wyraz niż w „Myślach filozoficznych”. Materia jest wieczna, ukształtował ją ruch i wycisnął na niej wszystkie formy dostępne naszym zmysłom. Rządzi nim prawo przyczynowości. Z trudem już przeciwstawia Diderot tym argumentom deistyczne przekonanie o celowości w przyrodzie; dostrzega też prawdę, że rozum nie jest pierwszym źródłem wszelkiego poznania, a na przytaczany przez samego siebie argument ateisty, że odkrywane przez naukę prawa przyrody nie są dowodem istnienia Boga, lecz tego tylko, że materia jest zorganizowana, nie znajduje już żadnej odpowiedzi.
Z Przedmowy

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2006-12-16 - krola

    książka fantasycznie oddaje ewolucję poglądów Diderota, jego wahania, długą drogę do jedynej słusznej drogi... polecam!



:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)