Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Sens życia z buddyjskiej perspektywy Dziedzina: Światopogląd Autor: XIV Dalajlama, Tenzin Gjatso Tłumacz: Marek Macko, Andrzej Wojtasik Seria: Buddyzm Miejsce i rok wydania: Kraków 2002 Wydawca: Wydawnictwo A Liczba stron: 146 Wymiary: 15x21 cm ISBN: 83-914807-7 Okładka: Twarda Ilustracje: Nie Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Dlaczego znajdujemy się w takich, a nie innych sytuacjach? Dokąd zmierzamy? Jak powinniśmy żyć? Czy nasze życie ma jakiś sens?
Wiosną 1984 roku Jego Świątobliwość Dalajlama, późniejszy laureat Pokojowej Nagrody Nobla za rok 1989, omawiał te zagadnienia z buddyjskiej perspektywy podczas trzydniowego cyklu wykładów w Camden Hall w Londynie. W ciągu trzech dni, podczas pięciu sesji, przedstawił podstawy światopoglądu buddyjskiego: jak buddyzm postrzega sytuację istot w świecie i w jaki sposób ludzie mogą sprawić, aby ich życie nabrało sensu.
Wykłady te dotyczą zagadnienia sensu życia, wskazując na przyczyny sytuacji, w jakiej się znajdujemy, i na altruistyczny cel, ku któremu można zwrócić życie. Skierowane głównie do buddystów, rozjaśniają obraz wewnętrznej kosmologii naszej psychiki, który wywarł wielki wpływ w całej Azji. Z żywego opisu sposobu, w jaki chwyta nas bezsensowny wir cierpienia, wyłania się sens tego, jak buddyści określają swe miejsce we wszechświecie. Poruszający opis etapów wpadania w matnię jest wezwaniem do działania, wskazuje bowiem, jak poprzez odwrócenie tego procesu można zmienić więzienie egoizmu w źródło szczęścia i pomocy dla innych.
Odpowiedzi Dalajlamy na niezliczone pytania, które słuchacze zadawali mu począwszy od drugiego wykładu pokazuje, jak proces ten przebiega u samych podstaw codziennego życia. Jego Świątobliwość objaśnia szczegółowo kwestie techniczne podnoszone w trakcie wykładów i rozpatruje wiele problemów, z jakimi spotykamy się w życiu: jak radzić sobie z agresją wewnętrzną i zewnętrzną; jak pogodzić osobistą odpowiedzialność z doktryną braku jaźni; jak uporać się z utratą wiary w guru czy lamę; jak zachować się w obliczu śmiertelnej choroby; jak pomóc umierającemu; jak pogodzić miłość do rodziny z miłością do wszystkich istot; jak zintegrować praktykę z codziennym życiem. Dalajlama omawia te i inne zagadnienia i problemy z krzepiącą otwartością.
Tematem stanowiącym podstawę wszystkich pięciu wykładów, na którym szczególnie skupia się wykład ostatni jest podstawowy wrodzony umysł wrodzony czystego światła. Dalajlama opisuje zaciemnienie owego w swej istocie czystego i najgłębszego umysłu oraz jego przejawienie się w mądrości urzeczywistniającej pustą naturę zjawisk dzięki zastosowaniu technik tantrycznych. W istocie, umysł czystego światła promieniuje cały czas, kiedy Jego Świątobliwość przedstawia ów pełen udręki proces cyklicznej egzystencji, w którym nieznajomość podstawowej natury zjawisk doprowadza istoty do działań pozostawiających w umyśle dyspozycje owocujące jeszcze większym cierpieniem. Umysł czystego światła stanowi tło, na którym proces ten można przedstawić szczegółowo.
Inteligencja, mądrość i dobroć Dalajlamy przenikają jego wykłady. Poprzez swój nacisk na pokojowe rozwiązywanie problemów osobistych, rodzinnych, narodowych i międzynarodowych wyraża on powściągliwość wobec idei czynienia celem życia posłuszeństwa wobec konkretnego systemu przekonań. Jego Świątobliwość jasno wskazuje, iż teoretycznych systemów należy używać tak, aby to one służyły istotom, a nie odwrotnie. Wzywa swoich słuchaczy, by wykorzystywali ideologię dla poprawy obecnej sytuacji.
Jeffrey Hopkins
University of VirginiaPodziel się swoją opinią o tej książce..