Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Nauka a sceptyzm Dziedzina: Filozofia Antykwariat (stan: 0 sztuk)Autor: John Watkins Tłumacz: Ewa i Andrzej Chmieleccy Miejsce i rok wydania: Warszawa 1989 Wydawca: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Liczba stron: 301 Wymiary: 12x19 cm ISBN: 83-01-09171-1 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 45,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis „Mówiąc nieskromnie, moim zamiarem jest osiągnąć to, co nie udało się Kartezjuszowi: poddać naszą wiedzę o świecie zewnętrznym ogniowej próbie sceptycyzmu, następnie - z pomocą tej odrobiny, którą da się ocalić - wyjaśnić, jak jednak naukowa racjonalność jest możliwa.
Mówiąc skromniej, moim zamiarem jest przedstawienie neopopperowskiego ujęcia wiedzy ludzkiej, a szczególnie wiedzy naukowej. Nazywam je „neo-popperowskim”, ponieważ różni się ono pod paroma ważnymi względami od klasycznego ujęcia Poppera. W duchu jego wezwania, które posłużyło mi za motto, ostro krytykuję w jego filozofii wszystko to, co jest pozostałością indukcjonizmu; wielokrotnie dyskutowane pojęcie verisimilitude nie odgrywa żadnej roli w tym, co według mnie jest optymalnym celem jaki może być postawiony nauce; pozostaję w ostrej niezgodzie z jego ujęciem empirycznej bazy nauki. Wszelako powinienem dodać - co zresztą będzie doskonale widoczne w wielu miejscach tej książki, że doszedłem do mego obecnego stanowiska tylko dzięki temu, że uprzednio przeszedłem chrzest w głębokim i dalekosiężnym systemie jego idei. (...)
Chciałem napisać tę książkę na tyle jasno, aby była przystępna dla każdego, kto interesuje się problemem racjonalności myśli naukowej. Racjonalność ta staje obecnie przed być może najsurowszym wyzwaniem od czasu, gdy Hume jako pierwszy odkrył nieuchronną wadę w tym, co uważał za strukturę naszej wiedzy empirycznej (po czym, jako jedyne remedium, zalecał beztroskę i nieprzywiązywanie wagi do tej wady). W szczególności mam nadzieję, że zechce do niej zajrzeć część osób zajmujących się naukami przyrodniczymi; zwraca się ona bowiem ku dwom kwestiom, o których - w wypowiedzi użytej na wstępie jako motto - Einstein powiadał, że nie może o nich nie myśleć: co jest celem czy zamysłem nauki, której się poświęcił i jaki jest poznawczy status jej wyników.”
John Watkins
John Watkins (ur. 1924) - profesor filozofii w London School of Economics, autor prac z historii filozofii, filozofii nauki i filozofii społecznej, czołowy przedstawiciel krytycznego racjonalizmu i metodologicznego indywidualizmu szkoły
popperowskiej.
W latach 1972-1975 przewodniczący British Society for the Philosophy of Science, w latach 1974-1979 redaktor
„British Journal for the Philosophy of Science”.
Spis treści
Część I
Rozdział 1. Sceptycyzm, probabilizm i irracjonalizm
Część II
Rozdział 2. Optymalny cel stawiany nauce
2.1 Wymogi adekwatności
2.2 Ideał Bacona-Kartezjusza
2.3 Niechęć do głębi wyjaśnień
2.4 Czy teorie naukowe mogą zostać zredukowane do tego, co potwierdzalne?
2.5 Od prawdy pewnej ku możliwej
Rozdział 3. Cel optymalny objaśniony
3.1 Względna miara testowalnej treści teorii
3.2 Głębia eksplanacyjna
3.3 Jedność teoretyczna
Rozdział 4. Baza empiryczna
4.1 Ujęcie popperowskie
4.2 Rola doznań postrzeżeniowych
4.3 „Fakty naukowe” i problem Duhema-Quine'a
4.4 Akceptowalność doniesień innych ludzi
Rozdział 5. Potwierdzenie
5.1 Potwierdzenie a verisimiltude
5.2 Dlaczego potwierdzenie jest sprawą ważną
5.3 Czy najlepiej potwierdzona teoria jest zawsze teorią najlepszą?
5.4 Ujęcia jedno- i wielowymiarowePodziel się swoją opinią o tej książce..