Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [16]
· [7]
· [2]
· [2]
· [4]
· [2]
· [6]
· [12]
· [6]
· [9]
· [1]
· [3]
· [1]
· [3]
· [24]
· [5]
· [10]
· [2]
· [3]
· [10]
· [11]
· [2]
Kulturowe źródła ludzkiego poznawania Dziedzina: Filozofia Autor: Michael Tomasello Tłumacz: Joanna Rączaszek Seria: Biblioteka Myśli Współczesnej Miejsce i rok wydania: Warszawa 2002 Wydawca: Państwowy Instytut Wydawniczy Liczba stron: 312 Wymiary: 12x19 cm ISBN: 83-06-02893-7 Okładka: Miękka Ilustracje: Tak Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Dowody na to, że ludzie mają rzeczywiście wyjątkowe dla swego gatunku sposoby transmisji kulturowej, są przytłaczające. Najważniejszym spośród nich jest fakt, że tradycje kulturowe i wytwory człowieka akumulują modyfikacje w czasie w sposób, jakiego nie znajdziemy u żadnego innego gatunku zwierząt. Proces ten nazywa się kumulatywną ewolucją kulturową.
Sytuację normalnie rozwijającego się w kulturze dziecka możemy zestawić z dwiema innymi sytuacjami:
1. Dziecka autystycznego, które wzrasta wśród kumulatywnych wytworów kulturowych, ale nie może korzystać z kolektywnej mądrości w nich zawartej, gdyż - z powodów biologicznych - nie posiada koniecznych zdolności społeczno-poznawczych, oraz
2. wyobrażoną sytuacją dziecka „dzikiego”, które dorasta na bezludnej wyspie, mając normalny mózg, ciało i zmysły, ale jest pozbawione narzędzi czy innych materialnych wytworów, języka, symboli graficznych, pisma, numeracji arabskiej, obrazów, a także kontaktu z ludźmi, którzy mogliby je uczyć, których zachowanie mogłoby obserwować i naśladować oraz z którymi mogłoby współpracować.
Dziecko autystyczne, mimo że dostępne dla niego są „ramiona poznawcze”, na których może stanąć, nie potrafi tego zrobić, natomiast dla wyobrażonego dziecka „dzikiego” ramiona te są niedostępne. W każdym przypadku rezultat jest lub byłby ten sam: nie rozwinęłyby się typowe dla gatunku umiejętności poznawcze.
Profesor Michael Tomasello pracuje w Instytucie Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Lipsku, jednocześnie współzarządzając tą placówką. Od lipca 2002 r. przewodniczy Międzynarodowemu Towarzystwu Badań nad Językiem Dzieci
(IASCL).
Jest autorem książki „First Verbs” i współautorem (z M. Capem) pracy „Primate
Cognition” (1997). Książka „Kulturowe źródła ludzkiego poznawania” otrzymała w 2001 r. Nagrodę im. Williama Jamesa ufundowaną przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Spis treści
Rozdział 1
Zagadka i hipoteza
Rozdział 2
Dziedzictwo biologiczne i kulturowe
Rozdział 3
Wspólna uwaga a uczenie się kulturowe
Rozdział 4
Komunikacja językowa a reprezentacja symboliczna
Rozdział 5
Rola konstrukcji językowych w poznawaniu zdarzeń
Rozdział 6
Dyskurs a redeskrypcja reprezentacji
Rozdział 7
Poznanie kulturowePodziel się swoją opinią o tej książce..