Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.042.015 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 157 głosów.
Mitologia Indii
Dziedzina: Religioznawstwo
Autor: Jan Knappert
Tłumacz: Maciej Karpiński
Seria: Mity i Legendy Świata
Miejsce i rok wydania: Poznań 1996
Wydawca: Dom Wydawniczy REBIS
Liczba stron: 394
Wymiary: 15x23 cm
ISBN: 83-7120-180-X
Okładka: Twarda
Ilustracje: Tak
Cena: 33,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisCzym jest mitologia? Badaniem mitów. Lecz czym jest mit? Słowo to pochodzi od greckiego mythos, znaczącego po prostu „słowo”, później „opowieść”, „historię”, „podanie”. Jest ono używane przez najstarszego znanego poetę europejskiego, gdy ten mówi o wiadomościach, przekazie, jaki dostał od swej muzy, „Córki Zeusa”, o czynach bohaterów i działaniach greckich bogów. Tutaj słowo „mit” używane będzie właśnie w tym sensie. We współczesnej angielszczyźnie reakcja frazą „it is a myth” („to mit”) oznacza niewiarę mówcy w usłyszane słowa. W naszym leksykonie jednakże prawdopodobieństwo czy prawdziwość mitów nie będą dyskutowane. Jest to sprawa historyków i teologów. Mimo to autor poczuwa się do obowiązku zaprezentowania kilku innych aspektów religii Indii, jak np. niektórych ceremonii religijnych, nabożnych celebracji, a także nieco hinduistycznej teologii, buddyjskiej filozofii i kosmologii dźajnów. Mitologia jest częścią studiów nad religią, a każdy mit znajduje swe miejsce w kompletnej strukturze życia społeczności w niego wierzącej. Mity, z drugiej strony, skłaniają ludzi do codziennego czy też corocznego odprawiania pewnych specjalnych ceremonii, gdyż ich życie toczy się w cyklu następujących po sobie pór roku.
Czy w mitach jest prawda historyczna? Odpowiedź na to pytanie możemy pozostawić historykom. Mitologia bada mity jak kolorowe fragmenty, części pięknej mozaiki ludowej kosmologii, tworzącej cały świat, w którym ci ludzie żyją - ich kosmos. Kosmos ten nie przypomina świata, który my widzimy. Nie oznacza to, że oni nie widzą tych samych rzek i wzgórz, które my oglądamy, lecz że widzą je zaludnione bogami, duchami, istotami, których my nie jesteśmy w stanie zobaczyć. Mitologia określonego ludu jest usystematyzowanym zbiorem jego mitów, jest pewnym opisem świata, przeszłości i przyszłości takiej, jaką lud ów widzi. Nie musi to być wizja faktycznie poprawna - nie jest to już troską mitologa, który bada religię jako taką. Religia jako przedmiot badań rządzi się własnymi prawami, a mitologia jest jej częścią. Mówi nam o tym, w co ludzie wierzą, a przecież każda religia oparta jest na wierze, czyli na prawdach, których nie da się potwierdzić lub im zaprzeczyć. Mit nie może być przedmiotem badania nauki ścisłej, gdyż nie ma namacalnych dowodów potwierdzających go. Jednak jeśli sceptyk uznaje za „zwykły mit” to, co wierzący podaje jako prawdę, stawia się poza światem owego wierzącego. Nigdy nie będzie w stanie zrozumieć innych ludzi. Religioznawca nie może być tak nierozważny. Musi się starać znaleźć wewnątrz tego świata - kosmosu wyznawców danej religii. Z pewnością nie musi dzielić wiary w każdy z mitów, lecz winien poddać głębokiej refleksji mitologię religii, którą bada. Wtedy dopiero zrozumie, że wszystkie inne aspekty tej religii, rytuały i ceremonie, kazania i modlitwy, i inne niewyrażalne inaczej słowa i działania w codziennym życiu ludzi, oparte są na ich mitologii i są od niej zależne. 
Jan Knappert

Jan Knappert - orientalista, który wiele lat spędził na studiach nad mitami i zwyczajami różnych ludzi - kompetentnie i przystępnie objaśnia i przybliża skomplikowany świat indyjskich mitów.

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)