Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
Mity tradycjonalizmu integralnego. Julius Evola i kultura religijno-filozoficzna prawicy Dziedzina: Doktryny, ideologie, dzieje idei Autor: Zbigniew Mikołejko Inne pozycje autora (1) | O autorze Miejsce i rok wydania: Warszawa 1998 Wydawca: IFiS PAN Liczba stron: 239 Wymiary: 15x28 cm ISBN: 83-87632-22-8 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 19,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Czym jest tradycjonalizm integralny? Mitologią skrajnej prawicy? Apokaliptyczną wizją zmierzających ku upadkowi dziejów? Ezoterycznym neopogaństwae? Filozofią usiłującą przekroczyć granice filozofii? Jedną z wielu podejmowanych w XX wieku syntez Zachodu i Orientu? Metapolityką? Alternatywnym wobec egzystencjalizmu wyznawaniem trwogi i absurdalności istnienia? Rozprawą z metafizycznym Złem? Prawicowym New Age? Bezkrytyczną apologią Jednostki Absolutnej, kapłana i wojownika zarazem, znajdującą być może ujście w neofaszystowskim terroryzmie? Krytyczną teorią współczesności - jej duchowych korzeni, jej politycznych i gospodarczych złudzeń? Współczesności postrzeganej jako kres historii, jako ostatni jej eon, jako „mroczna Epoka Wilka”, Kali-yuga? A może tylko totalitarną ideologią, upozowaną na metafizykę? A może jeszcze jednym wcieleniem starych tradycji gnostyckich i sekretnych oraz heretyckiej mistyki, wcieleniem chaotycznym i niezbornym? A może wreszcie nowatorskim i uniwersalnym projektem badań nad religią i światem symboli? Projektem próbującym wznieść się ponad dotychczasowy europocentryzm, projektem, który główny bohater tej książki - Julius Evola - rozwijał w ślad za René Guénonem, a który podjęty został i przebudowany w dziełach Mircei Eliadego?
Spis treści
Rozdział I. Julius Evola - zarys biograficzny
Uwagi wstępne
Pierwsze doświadczenia i czas awangardy
Dygresja kontekstualna I: nacjonalizm i wojna, futuryzm i faszyzm
Dygresja kontekstualna II: tak zwane zło
Lata faszyzmu i drugiej wojny światowej
W powojennym „świecie ruin”
Przypisy
Rozdział II. Mit Jednostki Absolutnej
Od sztuki do filozofii
Idealizm magiczny
Ku fenomenologii Jednostki Absolutnej
Konkluzja
Przypisy
Rozdział III. Mit Tradycji Pierwotnej
Początki tradycjonalizmu evoliańskiego
Evola i Guenon
Świat Tradycji i jego upadek w historię
Konkluzja: mitologiczny wyrok Tradycji
Przypisy
Rozdział IV. Mity społeczeństwa i państwa organicznego
Uwagi wstępne
Na „ruinach”: krytyka liberalizmu i demokracji
Teoria konwergencji i przejście od kapitalizmu do gospodarki organicznej
Arystokracja, elita, wojownik
Koncepcja państwa
Konkluzja: organicyzm jako antytotalitarny tatalitaryzm
Przypisy
Rozdał V. Julius Evola a „pejzaż kulturalny” prawicy
Uwagi wstępne
Evolianizm na tle włoskiej kultury prawicowej
Evolianizm a prawica katolicka
Evolianizm i Nowa Prawica francuska
Evolianizm a tradycjonalizm hiszpański
PrzypisyPodziel się swoją opinią o tej książce..