Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
De Sade. Integralna potworność. Filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje 'śmierci Boga' Dziedzina: Biografie, listy, pamiętniki Autor: Bogdan Banasiak Miejsce i rok wydania: Wrocław 2006 Wydawca: Thesaurus Press Liczba stron: 480 Wymiary: 13x20,5 cm ISBN: 83-910254-3-8 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 39,90 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Książka "Integralna potworność. Markiz de Sade Filozofia libertynizmu, czyli konsekwencje "śmierci Boga", poświęcona jest mrocznej postaci, który równie mocno odpychał, jak przyciągał, i którego imię stało się synonimem perwersji (sadyzm) i skandalu. Książka szkicuje konsekwencję projektu boskiego markiza (filozofia libertynizmu), który opisując nieuchronne uwikłanie człowieka w to, co skrajne - erotyzm, przemoc, zbrodnię, samotność i śmierć - demistyfikuje tradycyjnie akceptowane wartości i punkty oparcia ("śmierć Boga"), by nakreślić perspektywę suwerenności integralnej, czyli wolności absolutnej, dla niego, jedynej godnej tego miana.
Autor książki Bogdan Banasiak od ponad ćwierćwiecza badający myśl markiza, daje najpełniejszą i najbardziej wszechstronną interpretację jego dzieła, ukazując je jako ściśle aktualne, a Sade'a - jako prekursora Nietzschego, antycypującego współczesne dylematy kulturowe i tendencje filozoficzne.
Spis treści
Przedmowa
„B O S K I M A R K I Z"
I. „TAK, JESTEM LIBERTYNEM…”
1) KIM BYŁ MARKIZ DE SADE?
2) 2.06.1740–2.12.1814
3) CZYTANIE SADE’A
4) Z DZIEJÓW RECEPCJI
II. SADE – FILOZOF?
1) „MOJA WIECZYSTA FILOZOFIA”
2) ISTOTA I PROGRAM FILOZOFII SADE’A
P O W I E D Z I E Ć W S Z Y S T K O
III. KOMPENDIUM LIBERTYNIZMU, ALBO „ENCYKLOPEDIA EKSCESU”
1) TRADYCJA ENCYKLOPEDII WIEDZY
2) ŁAD I SYSTEM W MYŚLI OŚWIECENIA
3) KOMPENDIUM LIBERTYNIZMU
4) DUCH KLASYFIKACJI, ALBO OBSESJA ŁADU
5) PORZĄDEK PORZĄDKU
6) SŁOWNIK, OPOWIEŚĆ, KSIĘGA
7) PREKURSOR WSPÓŁCZESNEJ WIEDZY
P O W I E D Z I E Ć W I Ę C E J
IV. „DZIEŁO-ŻYCIE”, CZYLI LIBERTYNIZM JAKO SYSTEM MYŚLI
1) Z TRADYCJI LIBERTYNIZMU
2) LIBERTYNIZM SADYCZNY
V. „EDUKACJA” SADYCZNEGO LIBERTYNA
1) PASJA OŚWIECENIA
2) „FANTAZMAT SZKOLNY”
3) BURDEL W SZKOLE CZY SZKOŁA W BURDELU?
4) ANTY-EDUKACJA
5) POZÓR ANTY-WYCHOWANIA
6) DROGA DONIKĄD
VI. EROTYZM, CZYLI FILOZOFIA I EGZYSTENCJA EKSCESU
1) PORNOGRAFIA CZY METAFIZYKA?
2) ANTY-STRIP-TEASE
3) MIĘDZY „SZTUKĄ KOCHANIA” A „NAUKĄ O SEKSUALNOŚCI”
4) EROS – OD AFIRMACJI PO RESSENTIMENT
5) DYSKURS SADYCZNEGO LIBERTYNA
6) PORNO-TEOLOGIA
VII. „WIELKIE ŻARCIE”, ALBO SEX-PARTY¬ – PRZYJEMNOŚCI STOŁU I ŁOŻA
1) ET GRAND CHERE! – LA GRANDE BOUFFE
2) „CIELESNY STÓŁ”, CZYLI KONSUMPCJA TOUT COURT
3) ZAKAZ EKSKREMENTALNY
4) SYMPOZJON, CZYLI EROTYZM/KONSUMPCJA/FILOZOFIA
VIII. FILOZOFIA LIBERTYNIZMU, CZYLI KONSEKWENCJE „ŚMIERCI BOGA”
1) IDEA BOGA, CZYLI PROBLEM ATEIZMU
SADE-(A)TEOLOG
KRYTYKA IDEI BOGA, RELIGII I KOŚCIOŁA 2) KWESTIA NATURY
NATURA AMORALNA – HARMONIA
Oświeceniowy optymizm, czyli sceptycyzm moralny
Z wyroków Opatrzności
NATURA IMMORALNA – DESTRUKCJA
Teologia destruktywna, czyli religia Zła „W kasztelu zbrodni”, czyli Natura żarłoczna
NATURA POZA-MORALNA, CZYLI WIECZNY RUCH
BUNT PRZECIW NATURZE
Zbrodnia absolutna
Sodomia – przekroczenie norm gatunku
Natura, czyli fantazmat kultury
Antropomorfizacja Natury
Anty-przyczynowość
PIERWSZA I DRUGA NATURA
3) KAT I OFIARA, CZYLI NEGACJA INNEGO
STATUS OFIARY
Figura ofiary
Pan i władca
„Człowiek” – to nie brzmi dumnie
Ofiara przy stole, na stole i jako stół
Wielka liczba
„Na ołtarzu nauki”
Ofiara seksualna
Nienasycenie i niespełnienie
BRANKA I NAŁOŻNICA CZY FEMME FATALE?
Kobieta-niewolnik
Kobieta-Pan
Kobieta i suwerenność
RÓŻNICA, CZYLI SILNY I SŁABY
Świat wolności…
…bez równości i bez braterstwa
Różnica sił, albo energia
ANTYDIALEKTYKA PANA I NIEWOLNIKA
4) APATIA, CZYLI ZAKWESTIONOWANIE JA
RADYKALIZACJA HEDONIZMU
POŻĄDANIE A ROZKOSZ
ROZKOSZE WYOBRAŹNI
EGO(IZM)
ZAKWESTIONOWANIE JA
Od stoików po patologię
Apatia moralna
Asceza apatii
Apatia zmysłów
W poczuciu obowiązku, albo wola metody
Apatia, czyli energia i potęga
Dezintegracja Ja
Apatia napisana
IX. „JESZCZE JEDEN WYSIŁEK”, ALBO BŁĘDNE KOŁO REWOLUCJI
1) MARQUIS LA RÉVOLUTION
2) METAFIZYKA REWOLUCJI
O DUCHU PRAW REWOLUCYJNYCH
ENERGIA, ALBO INSTYTUCJA WIECZNEGO RUCHU
POWSZECHNA PROSTYTUCJA JESTESTW, ALBO MORALNOŚĆ NADMIARU
BŁĘDNE KOŁO REWOLUCJI
3) MISTYFIKACJA ANTYUTOPII
TAMOÉ, BUTUA, SILLING…
UTOPIA BEZ UTOPII
4) TEATR REWOLUCJI
P O W I E D Z I E Ć N I E W Y R A Ż A L N E
X. INTEGRALNA SUWERENNOŚĆ
1) SAKRALIZACJA PRZEMOCY
EKSKLUZJA I EGZORCYZACJA PRZEMOCY
JĘZYK NIEMOTY
LEKSYKON PRZEMOCY
PRZEMOC „CZYSTA”
ANTYNOMIA GWAŁTU I ŚWIADOMOŚCI
GWAŁT W MAJESTACIE PRAWA
PRZEMOC, CZYLI ENERGIA
SAKRALIZACJA PRZEMOCY
PROBLEMATYZACJA PRZEMOCY
2) ABSOLUTNA SAMOTNOŚĆ
PRZESTRZEŃ ZAMKNIĘCIA
„A teraz jestem zwierzęciem z menażerii Vincennes”
Świat karceralny
Twierdza – przestrzeń zamknięcia
Zamek: schronienie i więzienie
Obraz samotności świata
ISOLISME/ANTYKOMUNIKACJA
„Jesteś sam”
Komunikacja czy wspólnictwo?
Erotyczna autarkia, czyli rozkosze w samotności
3) PERSPEKTYWA AUTODESTRUKCJI: ŚMIERĆ/NICOŚĆ
ZE ŚMIERCIĄ „ZA PAN BRAT”
„ISTNIEJE WIĘC ROZKOSZ UMIERANIA”
KONSEKWENCJA LIBERTYNA-FILOZOFA
ŻYCIE/ŚMIERĆ
„UMRZEĆ, ZASNĄĆ…”
WIECZNY RUCH/NICOŚĆ
4) INTEGRALNA POTWORNOŚĆ
HIERARCHIA LIBERTYNÓW
MONSIEUR JULIETTE – POTWÓR
XI. SYSTEM SADE’A, ALBO TEATRALIZACJA FANTAZMATU
1) POWIEDZIEĆ NIEWYRAŻALNE
2) AUTONOMIZACJA ROZUMU
3) SYSTEM OTWARTY SADE’A
4) POŚRÓD POTWORÓW
5) NIEWCZESNE ROZWAŻANIA, CZYLI POZÓR I PARODIA DOKTRYNY
6) DEMONY I STYL
7) TEATRALIZACJA FANTAZMATU
Bibliografia podmiotowa
Dzieła Sade’a w języku francuskim
Dzieła Sade’a w przekładach na język polski
Bibliografia przedmiotowa
Komentarze w językach obcych i w przekładach na język polski Komentarze w języku polskim
Jakkolwiek ludzie by się tego obawiali, filozofia powinna powiedzieć wszystko. D. A. F. de Sade, Histoire de Juliette, s. 1261Podziel się swoją opinią o tej książce..