Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
137.752.570 wizyt
Ponad 1054 autorów napisało dla nas 7222 tekstów. Zajęłyby one 28459 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Rok 2016
rok jak co rok
był dobry dla mnie
był dobry dla kraju
był dobry dla świata
był zły dla mnie
był zły dla kraju
był zły dla świata
  

Oddano 3809 głosów.
Od obcości do symulakrum. Obraz Żyda w Polsce w XX wieku
Dziedzina: Społeczeństwo, socjologia
Autor: Ireneusz Jeziorski
Miejsce i rok wydania: Kraków 2009
Wydawca: Nomos
Liczba stron: 440
Zawiera indeksy (osób, rzeczy, miejsc itp.)
Wymiary: A5 cm
ISBN: 978-83-60490-74-7
Okładka: Miękka
Ilustracje: Tak
Cena: 44,00 zł (bez rabatów)
Dodaj do koszyka
Dodaj jedną i do kasy
OpisTytuł dzieła mówi, że dotyczy ono wizerunku Żyda [...] w Polsce. Nie jest to jednak cała prawda, gdyż autor potraktował kwestię obrazu Żydów znacznie szerzej, w kontekście rozwoju zachodniej cywilizacji, począwszy od starożytności. Interesujące go problemy ujął w ramy pojęciowe i teoretyczne, które same w sobie mogłyby być tematem odrębnej książki. Z przyjemnością stwierdzam, że książka stanowi jedno z najlepszych opracowań tej złożonej problematyki, nie tylko w literaturze polskiej. Książkę Ireneusza Jeziorskiego uważam za wybitny wkład do nauk społecznych.
Z recenzji prof. dra hab. Zdzisława Macha

Pisarstwo Ireneusza Jeziorskiego zdradza wrażliwość, inteligencję i ruchliwość myślową, odchodzenie od stereotypowego ujmowania tematów. Książka pobudza do myślenia, dalszej refleksji, wskazuje nowe ścieżki analizy. Ton polemiczny sprawia, że z każdym nieomal akapitem chciałoby się dyskutować, pogłębiać postawioną tezę, dociekać jej niuansów. Bardzo wysoko cenię u Jeziorskiego samodzielność myślenia i kreatywność obecną w jego eklektyzmie teoretycznym. Autorowi nieobca jest skłonność do zaskakujących skojarzeń, szokujących metafor i szukania inspiracji w najrozmaitszych typach literatury.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Nowickiej

Spis treści
Wprowadzenie 11
I. Socjologiczna potpourri, czyli o konstruowaniu obrazu „innego”/„obcego” 19 Patologia społecznej świadomości – definicje, rodzaje i funkcje stereotypu . 20 Stereotyp jako kategoria językowa 21 Próba przewartościowania pojęcia „stereotyp” we współczesnej etnologii 24 Obraz i jego kontekst, czyli ucieleśnienie w micie i rytuale 26 Forma, sens i dyskurs mityczny. 36 Dziedziny obrazowania 39 Struktura obrazowego znaczenia 44 Kulturowy model postrzegania „obcego” 46
II. Realność obrazów. Wybrane narracje, czyli odkrycie „obcego” w Europie 55 Przymusowa natura pewnych pojęć . 55 Interpretacje 57 Antyk . 59 Judensau. 64 Mistyczny antysemityzm 67 Chrześcijaństwo – geneza właściwa clichés i kainowe piętno 69 Poróżnienie 75 Dziedzictwo obrazów antycznych 75 Wczesny motyw spisku przeciwko Dobru i Bogu jako mit założycielski 79 Krwawy mord 84 „Mord” jako środek dydaktyczny 88 Podsumowanie rozdziału – wizerunek Żyda 93
III. Struktura obcości 95 Inność/obcość 95 Trening obcości . 99 Strategie wyłączania 102 Piętno obcości . 107 Horror alieni i zaniepokojenie obcym 115 Świat swojski i świat obcy – płaszczyzna przecięcia . 119 Odniesienie do nierzeczywistości 123 Widzialność i stopnie obcości 129 Sposoby wytyczania granic i kierunki obcości 131 Podsumowanie rozdziału – proces mityzacji . 134
IV. Genealogiczne, polityczne i religijne inklinacje obrazu (o pasożytach, nowotworach, gangrenie, brudzie, prasie inteligencji katolickiej) 141 Od ugruntowania państwowego do narodowej fugi 144 Obywatel i przynależny 153 Energia – mistyka – romantyzm . 167 Integracyjny urok żertwy 172 Korzenie rodzimej pogardy 179 Mit pochodzenia i goście na naszej ziemi 181 Nacjonalizowanie Boga 183 Fabulacja religii statycznej . 193 Predestynacja i nierozerwalność . 199 Mowa agresji i metafory wykluczenia 205 Odczłowieczające formuły . 206 Rak, gangrena i trupie bagno, czyli „obcy” w językowym obrazie świata . 220 Mit literatury etnicznej i kultury plemiennej . 237 Przemoc symboliczna i ikoniczna, albo język – narzędzie czynienia rzeczywistości . 249 Odwrócenie przyczynowości 257 Polonocentryczna interpretacja 264 Mit „żydokomuny” 270 Podsumowanie rozdziału – militaryzacja języka! . 276
V. Socjologia obsesji i reifikacja Żyda, czyli antysemityzm spiskowy. 287 Metafora duszy zainfekowanej – opowieść antropologiczna . 288 Elementy paranoi 289 Towarzysze, obywatele, ludu pracujący stolicy – wszystkiemu winne. „żydy!” 293 Syjonista – wampir żądny krwi 297 Krzyż chrystusowy – znak tożsamości narodowej!. 305 „Żydoreakcja” . 309 Szkodliwe zjawisko przemycania treści obcych duchowi narodu polskiego . 312 Reifikacja Żyda . 314 Trzy sposoby reifikacji. 319 Taki Superżyd i Wrogowie Czterech Pancernych 322 Nowy rodzaj pism – pisma deliryczne i retoryka hiperboli. 327 Podsumowanie rozdziału – Michał Bachtin i sposoby tworzenia ideologicznego obrazu rzeczywistości 332
VI. Konsekwencje i symulacje, czyli antysemityzm platoniczny. 337 Realność i nierealność świata 337 Kto rozbija organiczną wspólnotę? . 340 Skansenizacja kultury i społeczne fobie . 342 Wątek niedokończony, czyli antysemityzm platoniczny. 346 Żyd – brud . 349 Zasada wzorcowa dla innych typów wykluczeń etnicznych 353 Funkcja judaizowania . 354 Aksjologiczno-religijno-etniczny monolit i narracje wykluczenia . 356 Autorytet „czarownika” i siła magii 361 Obrazocentryczność i kapilarność symulacji . 367 Żyd – „gaz” i przemożna obecność symboliczna 370 Kilka przykładów na pejoratywizację symulakrum 376 Żyd wirtualny . 380 Podsumowanie rozdziału – Mircea Eliade i obrazy zdegradowane . 382
Zakończenie – antropolog jako handlarz zadziwienia. 387
Bibliografia 395 Spis ilustracji i tabel 425 Indeks rzeczowy 427 Summary 43

Ireneusz Jeziorski – doktor socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, obecnie adiunkt w Katedrze Socjologii Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnych teorii antropologicznych, szczególnie problemów związanych z genezą konfliktów etnicznych (obcością), teorii kultury oraz zagadnień z socjologii moralności i socjologii fenomenologicznej, socjolingwistyki i filozofii analitycznej. Redaktor naczelny półrocznika regionalnego „Gronie. Historia – Kultura − Sztuka”, wiceprezes Towarzystwa Naukowego Żywieckiego.

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. Ekke Overbeek - Lękajcie się. Ofiary pedofilii..
4. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
5. Olivia Judson - Porady seksualne doktor Tatiany..
6. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
7. Olga Freudenberg - Semantyka kultury
8. Wiktor Trojan - Axis Mundi
9. Wojciech Giełżyński - Prywatna historia XX wieku
10. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
6. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
9. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Emil Zola - Pochodzenie rodziny Rougon-Macquartów
3. Paul Blanshard (red) - Classics of Free Thought
4. Wiesław Królikowski - Polski rock - przewodnik płytowy..
5. Artur Paszko - O katolickie państwo narodu polskiego...
6. Ireneusz Jeziorski - Od obcości do symulakrum. Obraz..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2017 (e-mail: redakcja | administrator)