Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.151.268 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 167 głosów.
Dlaczego wierzymy w boga(-ów). Krótki przewodnik po nauce o wierze
Dziedzina: Światopogląd
Autor: J. Anderson Thomson, Jr. wraz z Clare Aukofer
Tłumacz: Dariusz Jamrozowicz
Przedmowa (posłowie, opracowanie): Richard Dawkins
Miejsce i rok wydania: Nysa, kwiecień 2013
Wydawca: Błekitna Kropka
Liczba stron: 224
Wymiary: 14x20 cm
Okładka: Twarda
Ilustracje: Nie
Cena: 34,90 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisW swojej nowatorskiej pracy J. Anderson Thomson wraz z Clare Aukofer oferuje zwięzłe, lecz wszechstronne studium na temat, w jaki sposób i dlaczego mózg ludzki generuje wierzenia religijne. Dr Thomson – uznany i ceniony psychiatra znany ze swoich badań nad terroryzmem samobójczym – przeprowadza badanie składników i przyczyn wiary religijnej w taki sam sposób, w jaki każdy naukowiec badałby ruch ciał niebieskich lub ewolucję życia, które są czysto naturalnymi zjawiskami.

Można podziwiać, jak dr Thomson przedstawia dowody z dziedziny psychologii kognitywnej oraz neurobiologii – w sposób przystępny dla każdego czytelnika oraz wyjątkowo przekonujący – prezentując tezę, że bóg(-owie) został/li stworzeni przez człowieka, a nie odwrotnie. Wraz z tą książką dr Thomson stał się jednym z tych autorów, których prace są lekturą obowiązkową, i jednocześnie jednym z wiodących myślicieli w debacie na temat prymatu rozumu i nauki nad przesądami i religią. Jak stwierdza Richard Dawkins, autor Boga urojonego, w przedmowie do Dlaczego wierzymy w boga(-ów) – „Książkę tę czyta się szybko – ale pamięta długo.”
J. Anderson Thomson, Jr. jest psychiatrą, doktorem medycyny, członkiem zarządu Fundacji Richarda Dawkinsa na Rzecz Rozumu i Nauki (Richard Dawkins Foundation for Reason and Science) oraz pracownikiem Uniwersytetu Virginii. Autor wielu prac na temat m.in. rasizmu, zaburzeń osobowości, terroryzmu samobójczego (jako ekspert sądowy), depresji i zespołu stresu pourazowego oraz psychologiczno-biograficznych esejów o Lee Harveyu Oswaldzie i Robercie E. Lee. Polskie wydanie opublikowanej w czerwcu 2011 r. pracy „Dlaczego wierzymy w boga(-ów)” będzie jednym z pierwszych tłumaczeń tej książki.
Clare Aukofer jest pisarką i redaktorką literatury medycznej w Charlottesville, Virginia.

Niniejsza książka – opisująca ewolucyjne mechanizmy napędowe religijności – sprawiłaby [Darwinowi] wielką radość. [...] Kolejno, jeden po drugim, pozostałe elementy religii – wspólnotowe praktyki religijne, posłuszeństwo wobec władzy kapłańskiej, rytuał – zostają odpowiednio zdiagnozowane i potraktowane przez doktora Thomsona. Każda poczyniona przez niego uwaga brzmi prawdziwie i poparta jest rzeczowym stylem i sugestywnymi obrazami. Andy Thomson jest niezwykle elokwentnym wykładowcą i widać to wyraźnie w jego pisarstwie. Tę niewielką, napisaną z nerwem książkę czyta się szybko – ale pozostaje ona w pamięci na długo.
Richard Dawkins, z przedmowy do Dlaczego wierzymy w boga(-ów)

Poszukiwania odpowiedzi na pytania o naszą ewolucyjną przeszłość są bardziej fascynujące niż rozwiązywanie najbardziej złożonych zagadek kryminalnych. Ta książka to wynik fascynującej podróży, która rozpoczęła się od pytań o motywy działania religijnych samobójców z 11 września 2001 roku, a zaprowadziła autora do ewolucyjnych początków rodzaju homo. Przystępnie choć bez uproszczeń, bezpośrednio ale bez agresji, autor ukazuje ewolucyjny rodowód religii.
Tomasz Witkowski, autor “Zakazanej psychologii”

Andy Thomson, wraz z Clare Aukofer, napisał niezwykle zwięzłe wprowadzenie do naszego rosnącego naukowego rozumienia religii. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się, w przeciągu godziny, dlaczego mamy wszelkie powody, aby sądzić, że Bóg jest dziełem człowieka – to jest właśnie ta książka, którą należy przeczytać.
Sam Harris, autor bestsellerów na listach New York Times'a – Koniec wiary, Pejzaż moralny oraz Letter to a Christian Nation

Niewielka (niemal kieszonkowa) książka, [...] która wzbudzi zainteresowanie zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Booklist, czasopismo Stowarzyszenia Bibliotek Amerykańskich (American Library Association) – najstarszej i największej tego typu organizacji na świecie

Jako stolarz amator mogę stwierdzić z własnego doświadczenia, że nic nie dorówna narzędziom dobranym do pracy, którą staramy się wykonać. Oto właśnie Andy Thomson i Clare Aukofer zmontowali niesamowicie poręczną skrzynkę z narzędziami dla każdego laika, który chce jaśniej myśleć o – mniej mistycznym, niż zawsze sądziliśmy – pochodzeniu wierzeń religijnych.
August E. Brunsman IV, dyrektor naczelny Secular Student Alliance

Mówiąc po prostu, książka ta oferuje najbardziej frapujące naukowe wyjaśnienie religii, jakie do tej pory przedstawiono. Andy Thomson i Clare Aukofer objaśniają precyzyjnie, jak powstałe na drodze ewolucji mechanizmy psychiki i mózgu łączą siły, by wywołać doznania religijne, oraz pokazują, w jaki sposób przywódcy religijni wykorzystują te mechanizmy, czasem z fatalnymi skutkami. Ta książka jest fascynująca od początku do końca. Znajduje się na samej górze mojej listy „książek najgoręcej polecanych” w 2011 r.
David M. Buss, autor książki Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje

Książka ukazała się pod patronatem portalu Racjonalista a także PSR, Przeglądu, TOK FM, TKŚ, Bez Dogmatu oraz Res Humana.
Fragment lub streszczeniePomimo postępu, którego dokonaliśmy w nauce, technice i medycynie, nasza psychika rodem z paleolitu nadal wciąga nas w otchłań archaicznych wierzeń, ślepej wiary i plemiennych konfliktów. Andy Tompson wraz z Clare Aukofer wyjaśniają nam nie tylko, dlaczego umysł ludzki tak łatwo ulega wierze w rzeczy niewiarygodne, lecz także, dlaczego jesteśmy dla nich skłonni nie tylko umierać, ale również zabijać. Przeczytajcie tę książkę, a kiedy już skończycie – wyślijcie ją waszemu przedstawicielowi w parlamencie.
R. Elisabeth Cornwell, PhD, dyrektor naczelny Richard Dawkins Foundation for Reason and Science [Fundacja Richarda Dawkinsa na Rzecz Rozumu i Nauki]

Jak pokazują Andy Thompson i Clare Aukofer w tej ważnej książeczce, nasze pochopne opinie i sposoby oceny sytuacji „od milionów lat są ciągle na etapie rozwoju”, tak samo, jak skłonność człowieka do tworzenia bogów i wierzenia w nich. Nie znam klarowniejszego i zwięźlejszego posumowania rozmaitych preadaptacji, które powodują, że generujemy i podtrzymujemy wiarę religijną.

Sarah B. Hrdy, autorka książek Mother Nature oraz Mothers and Others: The Evolutionary Origins of Mutual Understanding

Przez całe życie dostrzegam, jak rozpaczliwie potrzebujemy racjonalnego myślenia w sferze publicznej. Ta książka, zajmując się zagadnieniami najistotniejszymi, może stanowić konstrukcję, która wskaże nam drogę ku bardziej racjonalnemu światopoglądowi.

Sean Faircloth, dyrektor naczelny Secular Coalition for America [Świecka Koalicja na Rzecz Ameryki]

W jaki sposób ludzki mózg wytwarza wiarę w niewidzialnego boga? Pod wpływem swoich badań nad terroryzmem samobójczym psychiatra Andy Thomson razem z Clare Aukofer elegancko opisują wiele wrodzonych potencjalnych zdolności ludzkiego mózgu, aby wyjaśnić, jak to możliwe, że potrafimy wierzyć w zjawisko niemożliwe do poznania: boga. Przejrzyście, uczciwie, wyjątkowo wnikliwie i z piekielną inteligencją książka ta przedstawia nowe naukowe fakty opisujące działanie mózgu. Temat dotyczy nas wszystkich – od tych, którzy czekają na przejście przez kontrolę bezpieczeństwa na lotnisku, po tych, którzy żyją pod ciężarem tyranii religijnej. Poznaj sąsiada swego i siebie samego. Thomson i Aukofer dostarczają nam mądrej lektury.

Helen Fisher, PhD, antropolog biologiczny na Rutgers University, autorka książki Dlaczego on? Dlaczego ona?

Przeszliście pranie mózgu? Andy Thomson wraz z Clare Aukofer czytelnie wyjaśniają, dlaczego jesteśmy tak bardzo podatni na wpływ wierzeń religijnych. Księża, rabini i imamowie zapraszają nas do tańca, a później nas uwodzą – i okazuje się, że jest w nas zaprogramowana podatność na takie uwiedzenie. Dlaczego wierzymy w boga(-ów) jest łatwe i przyjemne w czytaniu (i ma obrazki). Nie dziwi już, że tak wielka część świata wierzy w bajki.

Woody Kaplan, przewodniczący Advisory Board of the Secular Coalition for America [Rada Doradcza Świeckiej Koalicji na Rzecz Ameryki] oraz prezes Defending Dissent Foundation [Fundacja W Obronie Głosu Sprzeciwu]

Niezbędne podsumowanie obecnego stanu badań nad fascynującym zagadnieniem. Wielu teistów zadaje pytanie, w jaki sposób religia mogłaby być tak wszechobecna, jeśli nie jest prawdziwa – i ta książka dostarcza zestawu odpowiedzi.

Amanda K. Metskas, dyrektor naczelny Camp Quest, Inc.
Inspirująca i pouczająca podróż w głąb umysłu, którym wszyscy jesteśmy obdarzeni, umysłu przygotowanego na to, by wierzyć. Andy Thomson i Clare Aukofer zabierają nas na wartką wyprawę – od tego, jak ludzki mózg ewoluował w prymitywnym świecie, do tego, jak religia wykorzystuje tamte adaptacje w dzisiejszym świecie.

Todd Stiefel, prezez Stiefel Freethought Foundation [Fundacja Stiefela na Rzecz Wolnej Myśli]

J. Anderson Thomson, Jr. (ur. 1948) jest psychiatrą, doktorem medycyny oraz pracownikiem Uniwersytetu Virginii. Członek amerykańskich i międzynarodowych stowarzyszeń medycznych,
autor licznych prac naukowych., współautor książki Facing Bipolar: The Young Adult’s Guide to Dealing With Bipolar Disorder. Swoje obecne zainteresowania badawcze koncentruje wokół obszaru psychologii ewolucyjnej i wykorzystania jej zasad do zrozumienia zagadnień depresji, terroryzmu samobójczego i wierzeń religijnych.
Od 2007 roku członek zarządu fundacji Richard Dawkins Foundation for Reason and Science.

Podziel się swoją opinią o tej książce..

Opinie naszych czytelników:
  1. 2013-05-14 - Paprocki

    Wniosek z lektury "Dlaczego wierzymy w boga/bogów", wyłania się jeden: wszyscy nosimy w sobie ewolucyjne adaptacje i są one pierwszorzędne w kolejności działania. Nie sposób oddzielić nas od przeszłości gatunku zapisanej w genach, jest ona naszą integralną częścią. To jednak, czy adaptacje te posłużą nam dobrze, czy, ukazując swą atawistyczność w pełni, źle, zależy od tego, czy będziemy tych wszystkich adaptacji świadomi i czy będziemy rozumieli ich genezę oraz funkcje. Innymi słowy, to, czy nasz gatunek czeka dalszy progres, zależy od tego, na ile zgra się nasza natura pierwotna z jej kontynuacją wyrażoną w świadomej i racjonalnej części naszych mózgów. Czy instynkty na bieżąco będziemy w miarę możliwości regulowali racjonalnością. Czy zrozumiemy naszą naturę ewolucyjną, byśmy ani nie dali jej się ponosić, ani też byśmy nie gardzili nią, choć paradoksalnie, pogarda to też stary instynkt, który w tym, by naturze pierwotnej dać się w pełni ponieść, pomaga. Religie są niezastąpione w wykorzystywaniu całych sieci naszych adaptacji, a poprzez swój dogmatyczny charakter cnotę czynią z bezmyślności, ponieważ zabraniają wątpić, analizować siebie samych i swoich treści (niestety ich treści obejmują zwykle wszystkie aspekty życia prywatnego i społecznego). Dają się wyszaleć instynktom, choć często jest to szaleństwo do zgonu, zaś rozum nie tyle odpoczywa, co przez brak ćwiczeń wiotczeje, staje się niefunkcjonalny i obumiera, nie mając szansy się wykazać. Rytuał, poczucie tożsamości, wróg, intencjonalność, chęć synchronii- wiele z instynktów można zaadoptować rozumnie do cywilizacji opierającej się na coraz szerszej wiedzy, a więc na rozumie i jego pośrednich owocach. Na tej naszej nowszej części natury. Poczucie strachu przed obcym jest akurat najmniej pożądane; intencjonalność jako nadaktywna także wymaga czujności. Jednak jako gatunek społeczny choć globalizujący się, nie musimy przekreślać samej np. potrzeby rytuału. Jeśli natomiast każdy ma swoje rytuały indywidualne, to siebie traktujemy także jako jedność, która z innymi ludźmi przede wszystkim napędza się i niekiedy uzupełnia. Gdy jednym z "rytuałów", czy też nawyków, jest choćby namysł, to droga wolna do wolności w racjonalności i traktowania pewnych naszych ewolucyjnych naleciałości pół żartem, pół serio. To, co spaja grupę, to także poczucie wroga. Wrogiem może być choćby ignorancja i cała ludzkość spojona chęcią jego wybijania byłaby wspaniałym zespołem. Wszak to poszerzana wiedza o świecie wyjaśnia coraz pełniej, a więc dąży do synchronii, synchronizacji. Tak realizujemy nasz instynkt w korzystny, progresywny sposób, adekwatnie do tego, że posiadamy przecież korę mózgową, a niejedynie te starsze części mózgu. Wszystko, co natomiast tkwi w nas jako "fast-food"- sport, wyścigi, horrory, kryminały, sam gastronomiczny fast-food, pewne elementy religii, jak rytuały czy taniec, nieprokreacyjny seks, pornografia, gry komputerowe, przekleństwa, hazard- zasługuje po prostu na przymrużenie oka, nie zaś jednoznaczne potępienie, czy postrzeganie w każdym z tych elementów "gwarancji pełnej szczęśliwości". Każdy wymaga dystansu, by nie uzależniać się emocjonalnie zanadto, choć być współzależnym. Tak i z każdą sferą życia. Ono tworzy całość i by nie stało się ono kołem rutyny, regresu i konformizmu, zasługuje na korzystanie z niego w pełni i myślenie nad nim niemal pełnią mózgu.

  2. 2013-08-11 - sinapis

    Rzecz warta przeczytania, choć dociekliwemu może pozostać pewien niedosyt - mianowicie pominiecie kwestii alternatywy dla religii, czyli innych produktów ubocznych, które niekiedy zajmują jej miejsce.



:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)