Autor: Pippa Norris, Ronald Inglehart Seria: Socjologia religii Miejsce i rok wydania: Kraków 2006 Wydawca: Nomos Liczba stron: 399 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-60490-18-X Okładka: Twarda Ilustracje: Nie Cena: 67,00 zł (bez rabatów)
Dla mnie jest to przełomowa pozycja Zwłaszcza pod kątem poszukiwań źródeł sekularyzacji.
Postanowili oni, na bazie ogólnoświatowych badań socjologicznych, zweryfikować trafność głównych hipotez odnośnie źródeł sekularyzacji. Noriss i Inglehart zwrócili uwagę na kwestie bezpieczeństwa egzystencjalnego rozumianego jako rozwój społeczny (dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji w tym czytania i pisania, pomocy społecznej) dostęp do wody i pożywienia
"Nasza pierwsza hipoteza mówi, że warunki życia, jakich ludzie doświadczają w decydującym dla rozwoju okresie życia, wywierają głęboki wpływ na ich wartości kulturowe. Dorastanie w społeczeństwach, gdzie przeżycie nie jest pewne, sprzyja przywiązaniu dużej wagi do religii i odwrotnie, wysoki poziom bezpieczeństwa egzystencjalnego w decydującym dla rozwoju okresie życia zmniejsza subiektywne znaczenie religii w życiu człowieka. (...) Wysunęliśmy hipotezę, iż kiedy społeczeństwo ma za sobą wczesny etap industrializacji, a życie staje się mniej uciążliwe, mniej brutalne i dłuższe, ludzie skłonni są zmieniać orientację na bardziej świecką."
Należy tu zwracać uwagę na szczegóły tzn. "warunki życia, jakich ludzie doświadczają w DECYDUJĄCYM(a nie każdym) dla rozwoju okresie życia". Krytycy tej hipotezy na ogół o tym zapominają.
Dla zwolenników sekularyzacji i laicyzacji,jest to o tyle ważne, gdyż jeśli chcemy dalszego postępu owych zjawisk, niezbędny jest długotrwały wzrost/poziom bezpieczeństwa egzystencjalnego. Jego spadek, z kolei grozić może "powrotem do religii" a nawet częściową desekularyzacją.
Mateusz Burzawa
Absolwent Instytutu Religioznawstwa UJ