Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym Dziedzina: Kultura i sztuka Autor: Jerzy Mikułowski Pomorski Miejsce i rok wydania: Krakow 2006 Wydawca: Universitas Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-242-0445-8 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 34,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Książka powstała z potrzeby zintegrowania dwu spojrzeń na porozumienie się różnych kultur, z których jedno wywodzi się z politologii, a drugie z antropologii – narzędziem scalania jest tu socjologia. W rezultacie praca przynosi nowe krytyczne spojrzenie na szereg fundamentalnych dla tej problematyki pojęć: kulturowości zachowań człowieka, komunikacji społecznej, międzynarodowości, charakteru narodowego i kultury. Osobne rozdziały książki poświęcone są roli zmysłów w komunikacji, ewolucji zjawisk komunikowania w społeczeństwach nowoczesnych, a także różnic kulturowych społeczeństw europejskich i międzykulturowości.Fragment lub streszczenie Wstęp
Rozdział 1. Komunikacja kulturowa
1. Pojęcie
1.1. Kuturowość i kulturalność – 1.2. Komunikacja kulturowa – 1.3. Formy
2. Komunikacja i jej nawiązanie
3. Komunikacja jako spotkanie
4. Jakie są granice komunikacji?
4.1. Milczenie i bezruch – na granicy komunikacji
5. Aktualne problemy komunikacji kulturowej
5.1. Autentyczność – 5.2. – Zmiany tożsamości – 5.3. – Wielokulturowość i pomiędzykulturowość – 5.4. Zmiana ludzkiego interfejsu
Rozdział 2. Międzynarodowość jako płaszczyzna komunikacji
1. Międzynarodowość: zmiana perspektywy
2. Międzynarodowość: dwie jej postaci
3. Międzypaństwowość czy międzykulturowość? Komunikowanie międzynarodowe jako czynnik stostunków międzynarodowych
4. Transgraniczność fizyczna i kulturowa
5. Rola obywatela: dyplomacja obywatelska
6. Komunikowanie polityczne
7. Komunikowanie międzynarodowe
8. Wielokulturowość a międzynarodowość
9. Komunikacja międzykulturowa
9.1. Źródła – 9.2. Pojęcie – 9.3. Wiedza interdyscyplinarna – 9.4. Cele nauki o komunikacji międzykulturowej – 9.5. Posądzenia o brak obiektywizmu
Rozdział 3. Ewolucja modeli komunikacji i komunikowania
1. Tradycyjne modele komunikacji
2. Późniejsze modele komunikowania
3. Społeczne funkcje komunikowania
4. Potrzeba zmiany modelu komunikacji
5. Zmiany zachodzące w poszczególnych składnikach modeli tradycyjnych
6. Nowe spojrzenia na akt komunikacji
Rozdział 4. Komunikowanie w zmieniającym się społeczeństwie
1. Źródła wiedzy o komunikacji międzynarodowej
2. Najważniejsze amerykańskie badania nad mediami
2.1. Wpływ filmu na dzieci – The Payne Fund Studies – 2.2. Audycja radiowa wywołuje panikę – 2.3. Media wpływają na wyborców – 2.4. Filmy motywują żołnierzy – 2.5. Obiektywne prawa perswazji – 2.6. Wpływ innych ludzi – 2.7. Komunikowanie jako pogłoska – Projekt Revere – 2.8. Komiksy zagrażają dzieciom – 2.9. Telewizja w życiu dzieci – 2.10. Media i przemoc – 2.11. Telewizja i społeczne zachowanie. „Raport Naczelnego Lekarza Kraju” – 2.12. Ustanowienie porządku dziennego (Agenda setting) – 2.13. Telewizja: przemoc i prospołeczne zachowania – 2.14. Telewizja kształtuje społeczeństwo
3. Badania nad mediami wyrażają społeczną zmianę
Rozdział 5. Rola zmysłów w procesie komunikacji
1. Pierwotny poziom kulturowy
2. Orientacja proksemiczna – miejsce w przestrzeni
3. Dotyk
4. Smak
5. Węch
6. Słuch
7. Wzrok. Przekaz wizualny
Rozdział 6. Kultura i jej miejsce w komunikacji ludzkiej
1. Kultura a edukacja
2. Kultura i cywilizacja
3. Obecność świata materialnego i świata duchowego w kulturze
4. Kultura jako nastawienie na wartości
5. Kultura jako komunikacja
6. Fragmentaryzacja społeczna
Rozdział 7. Kulturowe postacie komunikacji
1. Style poznawcze
2. Język
3. Style komunikacji
4. Ramowanie medialne
4.1. Dobór słów i ich użycie – 4.2. Użycie zaimka
5. Metafora
5.1. Naukowa metaforyka narodowa
6. Gatunki
6.1. Western jako gatunek – 6.2. Medialna informacja i propaganda jako gatunki przekazów – 6.3. Zagraniczne pielgrzymki papieskie w telewizji RAI. Przykład tworzenia się gatunku
7. Dyskurs
Rozdział 8. Typy kultur narodowych w perspektywie komunikacji
1. Charakter społeczny i charakter narodowy
1.1. Proces socjalizacji jako mechanizm tworzenia się charakteru społecznego – 1.2. Charakter społeczny a cechy wrodzone – 1.3. Czym jest charakter społeczny?
2. Analiza kultur: dominacja – współistnienie – współpraca
2.1. Kultura zachodnia i kultura wschodnia – 2.2. Konfucjański syndrom kulturowy – 2.3. Ponadkulturowa współpraca
3. Typy kultur według Geerta i Hofstedego
3.1. Kultury wysokiego i niskiego kontekstu – 3.2. Dystans wobec władzy – 3.3. Indywidualizm wobec kolektywizmu – 3.4. Męskość wobec żeńskości – 3.5. Unikanie niepewności – 3.6. Zorientowanie na cele bliskie i na cele odległe
4. Typy kultur według Alfonsa Trompenaarsa
4.1. Uniwersalizm wobec partykularyzmu – 4.2. Indywidualizm wobec kolektywizmu
4.3. Kultury neutralne i emocjonalne – 4.4. Kultury konkretności i kutury rozproszenia – 4.5. Orientacja na osiągnięcia i orientacja na przypisanie
Rozdział 9. Europejczycy w świetle wymiarów kultury
1. Wstęp
2. Źródła zróżnicowań
3. Inteligencja a różnice zamożności
4. Narody europejskie w świetle ustaleń Geerta Hofstedego
5. Kontekst
6. Preferencje kulinarne
7. Narody europejskie w świetle badań nad metaforami kulturalnymi. Metafory narodów europejskich
7.1. Metafora kultury polskiej
8. Przykłady dwu narodów europejskich
8.1. Duńczycy jako przykład kultury narodowej – 8.2. Duńczycy a inni Skandynawowie 8.3. Polacy
Rozdział 10. Od spotkania kulturowego do wielokulturowości
1. Spotkanie międzykulturowe
2. Podejście emiczne i eticzne
3. Obcy
4. Dzieci trzeciej kultury
4.1. Dzieci trzeciej kultury i ich świat – 4.2. Osobowość dzieci trzeciej kultury – 4.3. Umiejętności praktyczne dzieci trzeciej kultury – 4.4. Problemy dzieci trzeciej kultury
Zakończenie
Literatura
Indeks nazwiskPodziel się swoją opinią o tej książce..