Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
Muzeum sztuki. Antologia Dziedzina: Kultura i sztuka Autor: Maria Popczyk (red.) Seria: Horyzonty nowoczesności Miejsce i rok wydania: Kraków 2006 Wydawca: Universitas Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-242-0391-5 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 49,50 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Muzeum sztuki, instytucja powołana przez oświecenie jest dla wielu tradycyjnie nastawionych odbiorców miejscem przeżyć estetycznych i edukacji. Jednakże ten model muzeum został poddany w XX wieku daleko idącej modernizacji, po części za sprawą nowej historii sztuki i nowej muzeologii, wprowadzeniu do badań nad muzeum min. antropologii, semiotyki i socjologii, a także dzięki awangardowym poczynaniom artystów. Antologia Muzeum sztuki odzwierciedla zasadnicze wątki wszystkich toczonych w XX wieku dyskusji proponując reprezentatywny wybór tłumaczeń i komentarzy. Trzy rozdziały przeprowadzają czytelnika od wypowiedzi historyka sztuki i filozofów (H. Sedlmayr, Th. Adorno, N. Goodman, J. Margolis, A. Malraux, J-F Lyotard), przez zagadnienia instytucjonalnych kontekstów dzieła sztuki w muzeum (D. Crimp, C. Duncan, P.Vergo, M. Bal, C. Deliss, G. Porter), aż po teoretyczne teksty krytyków i artystów (B. O’Dohery, B. Buchloh, J. Kosuth), problematykę architektury muzealnej (V. Newhouse) by na koniec przybliżyć specyfikę muzeum wirtualnego (S. Dietz). Wybór przywołuje teksty starsze i już klasyczne, ważne dla zrozumienia problematyki muzeum, jak i te odzwierciedlające najnowsze stanowiska.
SPIS TREŚCI
Wstęp
PROBLEM MUZEUM
Hans Sedlmayr
Muzeum
Wystawa
Mariusz Bryl
Hans Sedlmayr: muzeum jako symptom "epoki bez Boga"
Paul Valery
Problem muzeów
Theodor W. Adorno
Museum Valery Proust
Hanna Szabelska
Ontologia dzieła sztuki w świetle dylematu: przedmiot/podmior
Nelson Goodman
Koniec muzeum?
Maria Korusiewicz
Jak funkcjonuje dzieło sztuki, czyli muzeum Nelsona Goodmana
Joseph Margolis
Koncepcja muzeum sztuki
Lilianna Bieszczad
Instytucjonalność sztuki
Andre Malraux
Muzeum wyobraźni (fragmenty)
Adam Dziadek
Muzeum nowoczesności Andre Malraux
Jean-Francois Lyotard
Les Immateriaux
Alina Mitek
Jean-Francois Lyotarda manifest(acja) immaterialności. W stronę nowej antropologii
MUZEUM JAKO INSTYTUCJA
Douglas Crimp
Koniec sztuki i narodziny muzeum
Maria Popczyk
Dialektyka początku i końca
Carol Duncan
Muzeum sztuki jako rytuał
Dorota Głazek
Muzeum - rytuały i preparaty z organizmu sztuki
Peter Vergo
Milczący obiekt
Andrzej Szczerski
Kontekst, edukacja, publiczność - muzeum z perspektywy "Nowej muzeologii"
Mieke Bal
Dyskurs muzeum
Marta zając
Nowa muzeologia, lub jak spojrzeć w oczy Meduzie
Clementine Deliss
Swobodne spadanie - stopklatka. Afryka, wystawy, artyści
Olga Topol
Deliss. Płaszczyzny percepcjii
Gaby Porter
Przejrzeć przez konkret: eministyczne spojrzenie na muzea
Beata Gontarz
Od praktycznych strategii do strategicznych praktyk. Sztuka kobieca i feministyczna krytyka arytstyczna
PRZESTRZENIE EKSPOZYCJI
Brian O'Doherty
Uwagi o przestrzeni galerii
Łukasz Guzek
Od "white cube" do "alternative space"
Benjamin Buchloh
Fikcyjne muzeum Marcela Broodthaersa
Joanna Kisiel
Smutek muzeum
Joseph Kosuth
Uwagi na temat kateksji
Violetta Sajkiewicz
(Kon)tekst wystawy jako forma reinterpretacji sztuki
Jean-Marc Poinsot
Wielkie wystawy. Zarys typologii
Sebastian Cichocki
Wystawa sztuki współczesnej jako strategia reinterpretacji historii sztuki
Victoria Newhouse
W stronę nowego muzeum
Irma Kozina
Dialog tradycji i awangardy: ontogeneza współczesnego muzeum
Steve Dietz
Kuratorstwo (w) sieci
Piotr Zawojski
"Muzea bez ścian" w dobie rewolucji cyfrowej
WSTĘP
Od prehistorycznych czasów człowiek otaczał się własnymi wytworami, gromadząc je i wyznaczając dla nich miesjce w zależnosci od celu, jakie pełniły w jego życiu. Ściany jaskiń pokrywał malowidłami, wyposażał zapieczętowane grobowce w sprzęty i wyroby rzemiosła artystycznego, zapełniani skarbce, wieszał obrazy w galeriach, a rzeźby ustawiał w ogrodach. Gromadzenie dzieł sztuki i otaczanie się nimi wiąże się z realizacją wielu ludzkich potrzeb: religijnch, poznawczych, estetycznych, ale również pomocne jest w uzyskaniu i potwierdzeniu prestiżu, jest niezbywalnym elementem manifestacji władzy, zaś wielość tych czynników składa sie na splot uwarunkowań i zależności niedający się łatwo rozdzielić. Śledząc konkretne praktyki przestrzennego umiejscowienia sztuki potrafimy wyłonić oraz samej sztuki, wraz z kontekstami, w jaki była zaangażowana i retorykami, jakie wspierała. Miejsca raz połowane nie są jednak raz na zawsze określone i zdefiniowane, ale podlegają często daleko idącym transformacjon albo inicjują powstanie nowych miejsc. A zmiany w obrębie miejsca nie wynikają wprost z przemian w świecie artystycznym, ale odzwierciedlają szerszy konetkst zjawisk zachodzących w obrębie poglądów na przyrodę, kształtowania się obrazu nauki, historii oraz opcji politycznych.Podziel się swoją opinią o tej książce..