Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.066.992 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 157 głosów.
Estetyka Aborygenów australijskich. Antologia
Dziedzina: Kultura i sztuka
Autor: Monika Bakke (red.)
Seria: Estetyki świata
Miejsce i rok wydania: Kraków 2004
Wydawca: Universitas
Liczba stron: 202
Wymiary: 23x26 cm
ISBN: 83-242-0396-6
Okładka: Twarda
Ilustracje: Tak
Cena: 57,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisAntologia wprowadza czytelnika w mało znany Europejczykom świat Aborygenów, w którym sztuka zajmuje niezwykle istotne miejsce. Kultura aborygeńska nie wytworzyła ani dzieł literackich (nie rozwinęła bowiem pisma), ani architektonicznych. Jej zanurzoną w micie, wtopioną w wierzenia religijne historię badacze próbują odczytać z rysunków, reliefów i artefaktów. Powstają one w wyniku wykonywania czynności rytualnych – kompetencje twórców są tu ściśle określone, a ich przekraczanie zakazane pod groźbą surowych kar. Bezprawne wykonanie malowidła wyzwala moce, które mają możliwość wspierania i jednocześnie niszczenia ludzkich zamiarów. Codzienność przenika sfera sacrum.
Dla zrozumienia kultury aborygeńskiej niezbędne jest odwołanie do tzw. Czasu Snu. Jest to zarówno wymiar rzeczywistości, jak i czas. Odnosi się także do przestrzeni, na przykład do sił, które drzemią w konkretnych miejscach. Czas Snu istniał jeszcze zanim pojawili się ludzie. Świat fizyczny i duchowy ukształtowali totemiczni przodkowie. Za pomocą własnego ciała i codziennego życia kształtowali oni teren – tam, skąd wyszli, zostawiali ślady w postaci wejść do jaskiń i stawów, tam, dokąd wędrowali – powstawały koryta rzek, a w miejscach, gdzie wtykali w ziemię patyki, rosły drzewa.
Krajobraz dla Aborygenów ma zatem szczególne znaczenie. Dlatego też sztuki Aborygenów nie można obejrzeć w muzeach ani na zdjęciach – problemem nie jest tu bynajmniej jakość reprodukcji, czy techniczna niemożność zdjęcia rysunku ze skały; malarstwo Aborygenów jest ściśle powiązane z miejscem jego powstania – z samą skałą, jej otoczeniem, zwierzętami, które mogły być w pobliżu, czy drogą, jaką trzeba było pokonać, żeby do owej skały dotrzeć. Kontakt z niektórymi miejscami może mieć ogromny wpływ na człowieka – na przykład warunkiem poczęcia przez kobietę jest styczność z miejscem, gdzie przebywają dusze, które chcą się urodzić jako istoty ludzkie. Sztuka jest tu zatem całkowicie zdeterminowana przez sposób myślenia o świecie, mit oraz rytuał.
Obok metafizycznych aspektów tradycyjnej kultury Aborygenów, teksty dotykają zagadnień związanych ze zrytualizowanymi formami ekspresji ruchowej i dźwiękowej, a także z malarstwem i rzeźbą – ukazując zarówno proces tworzenia, jak i odbioru tych sztuk.
Zebrane w antologii, przy współpracy światowych ekspertów w tej dziedzinie, takich jak Howard Morphy czy Elizabeth Coleman, artykuły przybliżają nam świat Aborygenów, gdzie sztuka – odległa od europejskiego poczucia estetyczności - stanowi integralną część życia codziennego.

SPIS TREŚCI

Słowo wstępne: Krystyna Wilkoszewska
Wprowadzenie: Monika Bekke

Wędrując z przodkami
Howard Morphy, O przedstawianiu przodków
Luke Taylor, Tęcze w wodzie
Paul S.C. Tacon, Sztuka i istota bytu: symboliczne i ekonomiczne aspekty ryby wśród ludów Zachodniej Ziemi Arnhema

Opowiadając w tańcu
Allan Marett, Głosy duchów: kilka spostrzeżeń o tworzeniu pieśni, obrzędach i istotach w Północno-Zachodniej Australii

J. Lowell Lewis, Aspekty ruchowych przedstawień australijskich Aborygenów

Malując i rzeźbiąc
Francoise Dussart, Translacje malowidła na ciele

Luke Taylor, Widzieć "wnętrze": malowidła Kunwinjku i symbol podzielonego ciała

David, R. Moore, Obrys dłoni jako symbol

Christine Watson, Dotykając ziemi. Ku estetyce współczesnego malarstwa Balgo

Howard Morphy, Yingapungapu - rzeźba ziemna jako malowidło na korze

Dotykając innego

Howard Morphy, Oglądając sztukę aborygeńską w galerii

Elizabeth Burns Coleman, Malarstwo aborygeńskie: tożsamość i autentyczność

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)