Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury Dziedzina: Kultura i sztuka Autor: Anna Janus-Sitarz (red.) Miejsce i rok wydania: Kraków 2004 Wydawca: Universitas Liczba stron: 309 Wymiary: A5 cm ISBN: 83-242-0409-1 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 37,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Druga z kolei książka wydana w serii "Edukacja nauczycielska polonisty" poświęcona jest w całości przygotowaniu ucznia do odbioru różńych tekstów kultury, poczynając od sztuki słowa przez teatr, film, malarstwo, fotografię, muzykę, aż po budzące kontrowersje awangardowe instalacje we współczesnych galeriach i teksty kultury masowej. W tym tomie znajdzie polonista podpowiedzi, jak uczyć, by czytelnik (widz, słuchacz) dostrzegł wzajemne "oświetlanie się" sztuk, by akceptował różnorodne konwencje, wymagające intelektualnego wysiłku od odbiorcy, a przede wszystkim, by odczuwał przyjemność w obcowaniu ze sztuką, był otwarty na przeżycia estetyczne i gotowy do współtworzenia kultury.
Spis treści
WSTĘP
• Między słowem, obrazem i dźwiękiem, czyli uczeń wobec różnych tekstów kultury [Anna Janus-Sitarz]
WOKÓŁ SŁOWA
• Tekst cudzy - tekst własny [Jadwiga Kowalikowa]
[Uczeń - nauczyciel - tekst; Umiejętności tekstotwórcze; Czytanie ze zrozumieniem; Kształcenie świadomości komunikacyjnej uczniów; Wybrane propozycje]
• Wyobraźnia wyzwolona, czyli uczeń wobec poezji [Stanisław Bortnowski]
[Wygłup czy poszerzenie horyzontów?; Naiwność czy poetyckość?; Warsztaty poetyckie; Zagrożenia twórczości]
• Tekst literacki a uczenie przez i dla wartości [Ewa Nowak]
[W poszukiwaniu wartości; Mieć czy być?; Edukacja aksjologiczna: rozpoznać - zrozumieć - respektować; Wobec i wokół wartości na lekcjach jeżyka polskiego]
• „Nie ma rozpusty większej niż myślenie..." Teksty filozoficzne w edukacji polonistycznej [Anna Janus-Sitarz] [Filozofia w służbie dydaktyki: Sposoby czytania tekstu filozoficznego; Związki filozofii z kulturą danej epoki; Tekst filozoficzny jako kontekst tekstu literackiego; Filozofia i filozofowie jako temat literatury i malarstwa; Filozofowie - pisarze; Uniwersalizm i aktualność myśli filozoficznych; Dydaktyka wobec nowych teorii filozoficznych]
• Polonistyka po dziennikarsku [Stanisław Bortnowski]
[Żartobliwy przegląd prasy szkolnej; Najpierw tytuł!: ]ak dzielić tekst7; Tylko informacja!; Portret zamiast charakterystyki; Zapraszam do szkolnych gazetek]
WOKÓŁ TEATRU I FILMU
• Oswoić z teatrem, czyli uczeń w roli aktywnego odbiorcy i współtwórcy sztuki teatralnej [Anna Janus-Sitarz]
[J. Lekcje teatru w edukacji polonistycznej; li. Szkoła podstawowa - zabawa w teatr, nauka przez teatr: Co potrafi mój glos? Ćwiczenia artykulacji, dykcji i intonacji; Co potrafi moje ciało? Ćwiczenia mimiczne i panfomimiczne; III. Gimnazjum - rozumienie konwencji teatralnej; Teatralne konwencje, interpretacja roli; IV. Liceum - badanie źródeł, krytyka teatralna, własna twórczość; Gra aktorska w różnych epokach - okiem badacza; Zmiany w teatrze]
• Film fabularny w dydaktyce literatury - spojrzenie w podwójnej perspektywie [Witold Bobiński]
[I.Kulturoznawczy wymiar edukacji polonistycznej - dwa aspekty zjawiska: Edukacja dla filmu i dla literatury: II. Wokół literatury; Film jako kontekst dzielą literackiego; Filmowe czytanie literatury; III. Miedzy literatura a filmem -o adaptacji filmowej; Swoistość adaptacji filmowej; Szkolne techniki pracy z adaptacją; IV. Wokół filmu: Istota edukacji filmowej. Realne potrzeby i dydaktyczne złudzenia; Bawiąc uczyć, czyli edukacja filmowa w szkole]
WOKÓŁ OBRAZU
• Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obraza [Anna Pilch]
[Przeczytać i zobaczyć; Studiowanie obrazu: Jan Van Eyck - Georges de La Tour: Proust i Monet o liliach wodnych; Oświetlanie się sztuk wzajemne]
• „Polonista fotogeniczny", czyli o fotografii w edukacji polonistycznej [Wojciech Strokowski]
[Fotografia w świecie mediów; Od mimesis do kreacji, czyli krótki rys historii fotografii; Składnik konieczny edukacji fotograficznej, czyli wiedza o kompozycji; Związki literatury i fotografii: Odbiór fotografii artystycznej: Rodzaje fotografii artystycznej i ich wykorzystanie na lekcjach jeżyka polskiego: Polonista fótogeniczny w działaniu: Fotografia w poezji]
WOKÓŁ MUZYKI
• Słuchać - znaczy rozumieć? Muzyka w kształceniu literacko-kulturowym [Witold Bobiński]
[Muzyczność literatury? Literackość muzyki?; Muzyka w literaturze -inspiracje dydaktyczne; Słuchać tekstu jak melodii? O muzyczności literatury w kontekście działań polonisty; Z dźwięków na słowa -o wątpliwych pożytkach przekładu intersemiotycznego; Literatura w muzyce (w różnych wariantach); Muzyka jako kontekst dzieła literackiego]
• Nie tylko Oda do radości, czyli muzyka Beethovena na lekcji języka polskiego [Wojciech Strokowski]
{Literatura i muzyka: Beethooen a idea zjednoczonej Europy; W kręgu IX Symfonii d-moll op. 125; Związki Beethovena z Polska i Polakami; Beethooen na lekcjach języka polskiego]
OD KULTURY MASOWEJ DO KULTURY WYSOKIEJ
• Polonistyka szkolna a kultura masowa [Joanna Hobot]
[Supermarket -katedra; Door selection; Popkullura a szkoła: Szkoła -media -popkultura; Bunt mus w podręcznikach; Słowo na billboardzie: Czy „Kinematograf może wszystko"?]
• Sztuka najnowsza jako wyzwanie dla polonistów [Stanisław Bortnowski]
[]aka jest sztuka najnowsza?. Katalog muzealnych eksponatów; Nowa estetyka; Wobec kultury masowej; Sens czy szantaż krytyki?; Pointa, czyli konieczność; Wskazówki metodyczne]Podziel się swoją opinią o tej książce..