Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
 
 
 
 
 
 
 
Między teoriami a fikcją literacką  Dziedzina: Humanistyka Autor: Anna ŁEBKOWSKA  Seria: HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI Miejsce i rok wydania: Kraków 2001 Wydawca: Universitas Liczba stron: 436 Wymiary: A5 cm ISBN: 83-7052-631-4 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 39,00 zł  (bez rabatów) 
[ Pozycja niedostępna ] Opis Przegląd najnowszych teorii fikcji jest punktem wyjścia do omówienia jej statusu, charakteru i funcji w dziele literackim, w teorii literatury i we współczesnej myśli humanistycznej. Syntezę fikcji autorka umieszcza w kontekście rozwoju całego nurtu fikcjonalistycznego w humanistyce, szczególną uwagę poświęcając twórcom II połowy XX wieku. Omawia między innymi twórczość Goodmana, Rorty'ego, analizując jej koncepcję w różnym ujęciu - od struktualizmu do pragmatyzmu, od feminizmu do hipertekstualności. Postawowym punktem odniesienia wszystkich analiz jest historia literatury, ale erudycja autorki sprawia, że swobodnie porusza się ona także po obszarze dziedzin pokrewnych: logiki, filozofii, estetyki, socjologii, psychologii, teorii sztuki i teorii wiedzy. 
 
SPIS TREŚCI 
 
WPROWADZENIE 
I. Przedmowa, czyli między ryzykiem a wyzwaniem 
II. Stan teorii literatury a kondycja refleksji nad fikcją literacką 
 
1. Okoliczności sprzyjające czy narzędzia przymusu. Rekonesans 
2. Fikcja jako żywicielka teorii 
Fikcja i teoria - wspólnota czy konflikt (dwa zbliżenia: David Carroll i Richard Rorty) 
 
CZĘŚĆ PIERWSZA 
I. Panfikcjonalność - szansa czy zagrożenie? 
 
1. Bez granic 
2. Potęga narracji 
3. Wersje konstrukcjonizmu. Fikcja modelem poznania 
3.1 Światotwórstwo Nelsona Goodmana 
3.2 Konstrukcjonizm Siegfrieda J. Schmidta 
3.3 Kontynuacje 
 
II. Między afirmacją a utylitarnością - role fikcji 
 
1. Służebnica ironii (Richard Rorty) 
2. Współtwórczyni (Carlos Gonzales Prado) 
3. Życiowa doradczyni (w kręgu myśli feministycznej: Eve Tavor Bannet) 
4. Ku etyce 
 
III. W tekstowym świecie 
 
1. Na tropach fikcji (Michael Riffaterre) 
2. Retoryczność fikcjonalnej prawdy 
 
IV. Afirmacji ciąg dalszy (postulaty antropologii literackiej) 
 
1. "Kameleon poznania" czy katalizator wyobraźni (teoria Wolfganga Isera) 
2. "Fenomen antropologiczny" 
 
V. Wokół odniesienia - między niechęcią, lękiem a tęsknotą 
 
CZĘŚĆ DRUGA 
I. Kariera teorii Kendalla Waltona 
 
1. Powrót emocji 
2. Źródła sukcesu 
 
II. Hossa teorii możliwych światów 
 
1. Rozpoznanie sytuacji 
2. Między naturą fikcji a jej oddziaływaniem 
3. Główne tendencje. Problem korzyści 
4. Interdyscyplinarność: powinowactwa z wyboru czy fatalne zauroczenie 
 
CZĘŚĆ TRZECIA 
I. Wołanie o autonomię 
 
1. Narastający protest 
2. Oblicza autonomii 
3. Uzdrowiciele (samozwańcy) 
4. Orędownicy suwerenności 
 
II. Wobec potęgi narracji - strategie obrony 
 
ZAKOŃCZENIE 
 
I. Co czytają teoretycy fikcji i dlaczego? 
II. Role teorii fikcji 
 
BIBLIOGRAFIA 
INDEKS OSÓB 
SUMMARY 
 
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI poświęcone są prezentacji studiów nad tymi nurtami w literaturze, teorii, filozofii i historii kultury, których specyfikę określają horyzonty nowoczesności. W monografiach oraz zbiorach prac polskich i tłumaczonych, składających się na kolejne tomy serii, problematyka nowoczesności stanowi punkt dojścia, obszar centralny bądź przedmiot krytycznych odniesień i przewartościowań - pozostając niezmiennie w kręgu zasadniczych badawczych zainteresowań. 
 
Komitet redakcyjny 
Michał Paweł Markowski, Ryszard Nycz (przewodniczący), Małgorzata SugieraPodziel się swoją opinią o tej książce..