Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [5]
· [1]
· [3]
· [10]
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa Dziedzina: Humanistyka Autor: Elżbieta TABAKOWSKA (red.) Miejsce i rok wydania: 2001 Wydawca: Universitas Liczba stron: 368 Wymiary: A5 cm ISBN: 83-7052-635-7 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 35,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Jest to nowatorskie kompendium z zakresie wiedzy o języku - jego strukturze, semantyce i funkcjach - ujęte w nowoczesny aparat badawczy, jak i gruntowne zaprezentowanie samej metodologii badawczej językoznawstwa kognitywnego. Autorami kolejnych rozdziałów są wybitni naukowcy, między innymi John Taylor, Gunter Raden, Anna Wierzbicka, Dirk Geeraerts, którzy omawiają najbardziej fundamentalne dla języka i językoznawstwa dziedziny i zagadnienia. Konsekwencją kognitywnego podejścia do języka jest patrzenie nań w perspektywie antropologicznej i etnograficznej, co stanowi szczególny walor tej książki.
SPIS TREŚCI
Przedmowa
1. Kognitywne podstawy języka: język i myśl
1.1 Wprowadzenie: systemy znaków
1.2 1.2 Zasady strukturyzacji w języku
1.3 1.3 Kategorie językowe a kategorie pojęciowe
1.4 Podsumowanie
1.5 Zalecana lektura
1.6 Ćwiczenia i zadania
2. Co zawierają słowa: leksykologia
2.1 Wprowadzenie: słowa, znaczenia i pojęcia
2.2 Od słów do znaczeń: semazjologia
2.3 Od pojęć do słów: onomazjologia
2.4 Wnioski: współzależności między semazjologią i onomazjologią
2.5 Podsumowanie
2.6 Zalecana lektura
2.7 Ćwiczenia i zadania
3 Wewnętrzna struktura wyrazu: morfologia
3.1 Wprowadzenie: jednostki analizy morfologicznej
3.2 Kompozycja
3.3 Derywacja
3.4 Różnorodność procesów słowotwórczych
3.5 Fleksja
3.6 Wnioski: morfologia, leksykologia i składnia
3.7 Podsumowanie
3.8 Zalecana lektura
3.9 Ćwiczenia i zadania
4. Łączenie treści informacyjnych: składnia
4.1 Wprowadzenie: składnia i gramatyka
4.2 Schematy zdarzeń i semantyczne role ich uczestników
4.3 Hierarchiczna i linearna struktura zdania
4.4 Osadzenie zdarzeń w kontekście pragmatycznym: elementy kotwiczące w zdaniu
4.5 Podsumowanie
4.6 Zalecana lektura
4.7 Ćwiczenia i zadania
5. Dźwięki języka: fonetyka i fonologia
5. 1 Wprowadzenie: fonetyka i fonologia
5.2 Jak powstają dźwięki mowy
5.3 Spółgłoski
5.4 Samogłoski
5.5 Fonemy i allofony; transkrypcja fonemiczna
5.6 Większe jednostki fonologiczne
5.7 Dźwięki w kontekście
5.6 Podsumowanie
5.7 Zalecana lektura
5.8 Ćwiczenia i zadania
6. Język, kultura i znaczenie: semantyka międzykulturowa
6.1 Wprowadzenie: relatywizm językowy a uniwersializm
6.2 Wyrazy uwarunkowane kulturowo
6.3 Kulturowe uwarunkowania w gramatyce
6.4 Skrypty kulturowe
6.5 Wnioski: język, kultura, myśl
6.6 Podsumowanie
6.7 Zalecana lektura
6.8 Ćwiczenia i zadania
7. Działanie za pomocą słów: pragmatyka
7.1 Wprowadzenie: co to jest pragmatyka?
7.2 Konstytutywne akty mowy a warunki fortunności
7.3 Informatywne akty mowy a zasada kooperacji
7.4 Obligatywne akty mowy a zasady grzeczności
7.5 Wnioski: zależności pomiędzy strukturą zdania a typem aktu mowy
7.6 Podsumowanie
7.7 Zalecana lektura
7.8 Ćwiczenia i zadania
8. Struktura wypowiedzi: lingwistyka tekstu
8.1 Wprowadzenie: komunikacja, tekst i lingwistyka tekstu
8.2 Funkcja przedstawieniowa tekstu
8.3 Spójność właściwa (koherencja) a spójność formalna (kohezja)
8.4 Spójność referencyjna
8.5 Spójność relacyjna
8.6 Przegląd relacji koherencji
8.7 Podsumowanie
8.8 Zalecana lektura
8.9 Ćwiczenia i zadania
9. Język w czasie: językoznawstwo historyczne
9.1 Wprowadzenie: zmiana językowa a zróżnicowanie języka
9.2 Metody stosowane w językoznawstwie historycznym
9.3 Typologia zmian językowych
9.4 Przyczyny i przewidywalność zmiany
9.5 Podsumowanie
9.6 Zalecana lektura
9.7 Ćwiczenia i zadania
10. Porównywanie języków: socjologia języka, typologia języków i językoznawstwo kontrastywne
10.1 Wprowadzenie: porównywanie języków
10.2 typologia języków
10.3 Językoznawstwo kontrastywne
10.4 Podsumowanie
10.5 Zalecana lektura
10.6 Ćwiczenia i zadania
Podziel się swoją opinią o tej książce..