Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.584.404 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 347 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Mostem między przekonaniami oddzielonymi największą przepaścią jest szlachetność"
 Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo

Psychologia Powiększenia [3]
Autor tekstu:

Co gorsza prawdziwy dramat bohatera polega na tym, że instrument dający mu władzę, który nigdy go nie zawodził, tym razem odmówił mu posłuszeństwa i został użyty przeciwko niemu. Pewnego rodzaju dosłownym tego dowodem jest scena, w której Thomas ogląda zwłoki w parku i słysząc dziwny dźwięk (robienia zdjęcia, skradania, czy może pracy kamery), obraca się a następnie czując się obserwowany, odchodzi.

„Powiększenie" można potraktować jako próbę powrotu do przeszłości, szukanie trudnych do przywołania wydarzeń i wspomnień, które z kolei pojawiają się wciąż, jako oderwane od całości fragmenty dezorganizujące życie i uniemożliwiające normalne funkcjonowanie.

Ostatnia scena, budząca najwięcej wątpliwości, potwierdza jedynie ostateczną klęskę Thomasa. Wzięcie udziału w meczu tenisowym z nieistniejącą piłeczką, gdzie wyraźnie zaznaczone zostaje to, co nieobecne, jest definitywnym podpisaniem aktu kapitulacji przez bohatera.

*

BIBLIOGRAFIA:

  • Arlow Jacob, recenzja Blowup, ze strony: www.psychoanalysis.net/IPPsa/Arlow/II-3
  • Dyer Richard, Nie patrz teraz: niestałość męskich fotografii, „Konteksty" 1997, nr3-4.
  • Eberwein Robert T., Tekst wzorcowy „Powiększenia", [w:] Wiesław Godzic (red) Interpretacja dzieła filmowego: antologia przekładów, Kraków 1993, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Godzic Wiesław, Film i psychoanaliza. Problem widza filmowego, Kraków 1991, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Helman Alicja, Feministki o kinie, "Film na Świecie"1991, nr 384.
  • Metz Chrystian, Pragnienie i jego brak, „Film na Świecie" 1989, nr 369.
  • Mulvey Laura, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, [w:] A. Helman (red) Panorama współczesnej myśli filmowej, Kraków 1992, Universitas.
  • Sontag Susan, O fotografii, Warszawa 1986. WAiF.

1 2 3 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Historia pewnej fugi...
Rozmowa, której nie było. O filmie Francisa Forda Coppoli

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (2)..   


« Filmy i filmoznawstwo   (Publikacja: 22-09-2005 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Paulina Wojtasik
Studentka filmoznawstwa w Krakowie. Zainteresowania: film, medioznawstwo, komunikacja kulturowa.

 Liczba tekstów na portalu: 4  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Historia pewnej fugi...
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4363 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365